SØVNLØS: Det dummeste du kan gjøre når du ikke får sove, er å begynne og sjekke klokka. Men her får du noen tips til hva som kan gjøre søvnen din bedre.
SØVNLØS: Det dummeste du kan gjøre når du ikke får sove, er å begynne og sjekke klokka. Men her får du noen tips til hva som kan gjøre søvnen din bedre. Foto: Shutterstock
Det finnes knapt en verre følelse enn å ligge i senga og vri seg. Det eneste du vil er å sove, men du får det ikke til. Ny forskning viser at det er en gruppe som er ekstra utsatt for dårlig søvn.

Blir ikke uthvilt
Det er forskere ved American College of Chest Physicians, som har forsket på søvnplager blant røykere. Ved å teste røykere og ikke-røykere fant de ut at de som røyker hadde større forstyrrelser i sin søvn.

Grunnen til dette kan være at nikotinavhengigheten slår inn mens du sover, og at du derfor våkner opp etter en natts søvn, uten at du føler deg uthvilt.


Saken fortsetter under bildet
røyk
UROLIGE: Forskerne fant ut at folk som røyker har større forstyrrelser i søvnen i løpet av natten. Foto: Shutterstock

Ikke spis, drikk eller bruk telefonen
Bedre søvn er altså en ny grunn til å stumpe røyken, men hvis du ikke er helt klar for det, får du her fem andre tips som kan bedre din søvnkvalitet. 

1. Dropp alkohol rett før du legger deg
At alkohol lettere får deg til å falle i søvn stemmer nok for mange, men det fører også til dårligere søvn. Du vil ha lettere for å våkne opp i løpet av natta og da blir det ekstra vanskelig å sovne igjen.

2. Ikke mett, ikke sulten
Når du legger deg bør du ikke være stappmett, men heller ikke kjenne sulten rive. Gjør dagens siste måltid lett og spis det i god tid før du legger deg.


3. Sov i et mørkt rom
Lys får hjernen til å tro at det er morgen, du får derfor en bedre søvn hvis du sover i et helt mørkt rom. Dette er også grunnen til at du ikke bør se på skjermer den siste tiden før du legger deg. Dropp den siste oppdateringen på telefonen og den siste episoden av TV-serien, og les en bok i steden for. 

4. Ikke sov på dagen
Dette sier seg vel selv. Hvis du likevel blir utrolig trøtt på dagtid må du passe på at du ikke sover lenger enn et kvarter. Da bevarer du en god nattesøvn. 


5. Gjør deg ferdig med jobben
Arbeidsoppgaver som henger over deg har lett for å forstyrre søvnen. Hjernen jobber kontinuerlig med oppgaver og det kan føre til at du plutselig våkner på natten og kommer på ting du må huske eller ting du har glemt. Prøv å tømme hjernen før du legger deg slik at den kan hvile sammen med kroppen. 

Flere saker

Vinn TV-pakke verdt 50.000,-
Vinn TV-pakke verdt 50.000,- Mandag 30.03 2020
Christers luksuspizza
Christers luksuspizza Fredag 03.04 2020
Flere kanaler