
0:00 | 0:44
- Snacks, sjokolade og godteri bør stå en meter høyere opp i butikkhyllene - og i alle fall ikke ved kassa.
Det mener Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
I dag er 7 av 10 voksne nordmenn overvektige eller har fedme.
Ikke fordi vi er dumme, men fordi samfunnet legger opp til usunne valg, mener Gerhardsen.
- De bruker markedsføring, de bruker pris, de bruker plassering i butikk, for å påvirke forbrukerens valg.
Det mener Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
I dag er 7 av 10 voksne nordmenn overvektige eller har fedme.
Ikke fordi vi er dumme, men fordi samfunnet legger opp til usunne valg, mener Gerhardsen.
- Og hvordan ting er plassert i butikken betyr jo også mye. Det er jo ikke tilfeldig at det ligger sjokolade akkurat ved utgangen, det er fordi de veit at da er viljestyrken vår svak og da er det lett å ta med seg litt spontant.
Vil ha bedre kartlegging
Men å sette ting ved kassa er et av butikkenes salgsvirkemidler, påpeker Liv Elin Torheim, avdelingsdirektør for fysisk helse og aldring i Folkehelseinstituttet.
- De bruker markedsføring, de bruker pris, de bruker plassering i butikk, for å påvirke forbrukerens valg.
I en nylig publisert rapport hos Folkehelseinstituttet slår de fast at vi i mye større grad må kartlegge hvordan de såkalte matomgivelsene påvirker våre matvaner og kosthold. Med en bedre oversikt over dette sier Torheim vi lettere kan gjøre grep som samfunn.
Og dette er ønsket fra Nasjonalforeningen for folkehelsen.
- Bransjen veit jo alt om hva som skal få oss til å velge, det handler om å få dem til å bruke disse mekanismene til å få oss til å velge sunt, sier Gerhardsen.
Hun vil ha flere tiltak på banene for å stoppe det hun kaller et fedmefremmende samfunn.
- Et tiltak er å få sjokoladen vekk fra kassa, og vekk fra metershøyden for barn. Det handler jo om å få bort de impulskjøpene, og at vi kjøper det vi hadde tenkt til å kjøpe i stedet, sier Gerhardsen.
- Folk kjøper godteri likevel
Butikkene derimot mener ikke nødvendigvis det å flytte på sjokolade og godteri gjør at folk kjøper mindre.
- De som vil kjøpe godteri, de finner det i butikken, selv om det ikke er rett foran kassa, sier Aina Marie Lien, fagsjef for ernæring i NorgesGruppen.
Hun sier dette er resultater de har sett fra blant annet Meny, som har flyttet mye av godteriet sitt lenger inn i butikken.
- Impulssalget har jo gått ned, påpeker Lien.
Likevel har de absolutt ikke sluttet å selge godteri til fysne kunder.
- Hvis de virkelig er ute for å kjøpe godteri, så finner de det. De har mer ro, er lenger i avdelingen og kjøper noe mer, sier Lien.