LITE INNOVATIVE: BI-forsker Peder Inge Furseth mange norske bedrifter henger langt etter våre naboer i både Sverige og Danmark. Ved å være mindre tilstede på sosiale medier, går bedriftene glipp av store inntekter.
LITE INNOVATIVE: BI-forsker Peder Inge Furseth mange norske bedrifter henger langt etter våre naboer i både Sverige og Danmark. Ved å være mindre tilstede på sosiale medier, går bedriftene glipp av store inntekter. Foto: Illustrasjonsfoto, NTB scanpix
0:00 | 0:54
- Det er alvorlig for norske bedrifter at de er lite tilstede og lite aktive på sosiale medier., sier innovasjonsforsker ved BI, Peder Inge Furseth.

En undersøkelse fra Bearing Point viser at 99 prosent av de spurte bedriftene nå har kommet seg på Facebook, mens kun 10 prosent henvender seg til potensielle kunder på Snapchat,

Ikke relevante
Furseth mener bedriftene må bli mer innovative.

- Bedriftene har mulighet til en mer meningsfull og relevant markedsføring overfor kundene. Den må de bruke. Det er bedre enn hva folk får i en postkasse eller som innstikk i avisen.

Furseth sier mange norske bedrifter henger etter våre naboer i både Sverige og Danmark. Ved å være mindre tilstede på sosiale medier, går bedriftene glipp av store inntekter.

- Tall viser at bedrifter som bruker sosiale medier til å kommunisere med kunder får økt inntjening. Trenden er at det har økt betydelig fra 2015 til 2016. Den trenden er ikke norske bedrifter i særlig grad noen del av. Og det vil de lide av i årevis fremover om de ikke tar i bruk sosiale medier i langt større grad snarlig.

Har guarden nede
Teknologiekspert i Coxit PR, Magnus Brøyn, støtter BI-forskeren

- Vi har guarden nede på en helt annen måte når vi er på Snapchat eller Facebook enn vi har når vi blir utsatt for tradisjonell reklame. Det er, enten vi vil det eller ikke, foreløpig slik mekanismene fungerer.

- Og det er derfor det er så viktig for selskapene og merkevarene å forstå hvilken reell betydning det har å nå deg og meg i sosiale og digitale medier, sier Brøyn.

Når ut til alle
Han viser til at folk flest er på de sosiale mediene, og at det derfor er lurt av bedriftene og merkevarene å forsøke å engasjere oss der vi er, og der vi bruker tid.

- Der vi også er mottakelige for budskapet de vil formidle.

Brøyn
SOVER I TIMEN: Teknologiekspert hos Coxit PR, Magnus Brøyn, sier bedriftene må være tilstede der folk er. Foto: Privat

Brøyn mener bedriftene ikke har fått øynene opp for hvilken effekt dette kan ha.

- For det er effektfullt, og det som er effektfullt gir også klingende mynt i kassa.

- Det fungerer ikke bare på "kidsa", men også på mamma, bestemor og alle de andre. De som evner å begeistre deg og meg, er de som vinner den kampen.

Investeres lite i innovasjon
Furseth ved BI mener norske bedrifter er dyktige på triviell digitalisering.

- Som å få bankutskriften på iPaden. Men de henger etter ved at de er trege å ta i bruk ny teknologi for å nå ut til og kommunisere med kundene.

- Det investeres lite i innovasjon. Slik har det vært i lang tid i Norge. Og Norge er bare så vidt over snittet i EU når det gjelder hvor innovativt næringslivet er. Vi ser også det ved at kun rundt 65 prosent av norske handelsbedrifter selger sine varer på nett, sier Furseth.



Flere kanaler