NÆRMER SEG: Om ikke lenge kan nordmenn igjen fylle opp handlekurven i Sverige og slippe karantene etter hjemreisen. Det betyr store tap for næringslivet i Norge. Illustrasjonsfoto.
NÆRMER SEG: Om ikke lenge kan nordmenn igjen fylle opp handlekurven i Sverige og slippe karantene etter hjemreisen. Det betyr store tap for næringslivet i Norge. Illustrasjonsfoto. Foto: Shutterstock
- Vi snakker om at grensehandelen koster oss godt over 10.000 arbeidsplasser, sier direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen, til P4-nyhetene. 

Ifølge en ny rapport Menon Economics har laget for Virke hadde dagligvarebutikker i Østfold, Vestfold, Akershus, Oslo og Sør-Trøndelag en vekst i omsetningen på 5,8 milliarder kroner, mens veksten for Vinmonopolet var på 2,8 milliarder. 

Økningen er en direkte konsekvens av stengte grenser, fra uke ni til uke 52 i 2020, og gjelder de varene nordmenn oftest handler i Sverige, som alkohol og tobakk. I tillegg kommer andre varer vi tar med oss hjem fra grensehandel.

Butikksjef frykter oppsigelser
- De 10.000 arbeidsplassene er reelle jobber. Det er jobber vi ville hatt i norsk varehandel og i tilknyttede næringer om grensehandelen ble kraftig redusert, sier Andersen til P4-nyhetene.

Carina Andresen er butikksjef ved Kiwi Borg i Sarpsborg.

- Det var som å skru på en bryter da korona traff oss. Jeg innså raskt at vi ikke hadde nok folk, og jeg har ansatt 14 nye. Vi økte omsetningen med 70 prosent i fjor, sier hun til P4-nyhetene.

- Hva tenker du da om det som kan skje når grensene åpner helt igjen?

- Jeg vil tro mange vil reise over for å handle igjen da. Så tenker jeg på de som jeg har ansatt ekstra. Da mister jo de arbeidsplassen sin. For når grensen åpner igjen blir jo ting veldig usikkert. 

- Jeg håper jo mange vil fortsette å handle lokalt og støtte norske arbeidsplasser.

Krever lavere avgifter
Rapporten som er laget for Virke har tatt for seg salget av alkohol i butikk og på polet, ikke-alkoholholdige drikker, kjøtt, snacks og tobakk. 

Blant annet økte omsetningen av tobakk med 2,4 milliarder fra uke ni til uke 52 i fjor, mens omsetningen på polet økte med 2,8 milliarder kroner - som en ren grensehandelseffekt.

Ii likhet med butikksjefen i Sarpsborg tror Andersen at folk vil gå tilbake til gamle vaner, og handle i Sverige som før, så fort det er mulig å gjøre det.

- Da vet vi at det er er varer som har høye avgifter i Norge folk handler. Avgiftene må ned fort, mye og bredt. Budsjettforliket for i fjor viser at det er mulig å få til betydelig reduksjoner i særavgiftene, også innenfor, for eksempel, alkohol.

Pris, pris, pris
Også flere eksperter på grensehandel tror nordmenn raskt vil finne tilbake til gamle handlevaner når det åpnes opp igjen.

- Folk vil grensehandle som før, sier professor ved Norges Handselshøyskole, Frode Steen til P4-nyhetene.

- Det er all grunn til å tenke at vi vil komme tilbake til slik det var før korona. Rett og slett fordi det er så mye billigere i Sverige. Matvarer er kanskje 30 prosent billigere, alkohol og tobakk er enda billigere. Da vil folk bli lokket til å handle i Sverige igjen.

Økt bevissthet på positive effekter for norsk næringsliv, med nedgang i grensehandelen det siste året, vil ikke holde folk tilbake når det åpner, mener professoren.

- Jeg tenker dette er veldig likt det vi har sett i luftfarten. Det har vært snakket om klima og unødvendige reiser. Når prisene er lave, så bestiller folk billetter. På samme måte, når prisene er lave, så kommer folk til å reise til Sverige.

Kan frykte Sverige-turer
Forsker ved Forbruksforskningsinsituttet SIFO, Aleksander Schjøll, er spent på hva som skjer når det åpnes opp.

- Jeg tror grensehandalen vil ta seg opp mer gradvis. For det første kan det hende folk har fått litt øynene opp for butikkene i Norge. At det ikke er så ille, sier Schjøll til P4-nyhetene.

- En annen viktig ting er smittesituasjonen i Sverige. Den er verre enn i Norge nå, og vi kan anta at den også vil være det når det åpner opp litt. Og det kan gjøre at det er en del som vil ha en angst for å reise til Sverige, selv om det åpnes opp for det igjen, sier han.

Schjøll tror heller ikke de mange nyhetene om at stopp i grensehandelen har vært positivt for næringslivet i Norge vil spille noen stor rolle.

- Det bør ikke være noe nytt at det å handle i utlandet er lite bra for norsk næringsliv. Kanskje det blir motsatt. For de som har tjent mest på pandemien er kanskje norske dagligvareaktører, og de har ikke folk så mye sympati med utgangspunktet, for det er jo blant Norges rikeste mennesker.

- Stor betydning
Størst effekt på omsetningen i butikker har det vært i gamle Østfold fylke, med 2,5 milliarder kroner. Deretter følger Akershus og Vestfold med henholdsvis 1,5 og 1,1 milliarder kroner.

I Oslo og Sør-Trøndelag har de vært en lavere effekt, med 500 og 300 millioner kroner.

- Det ville hatt stor betydning for ledighetsstatistikken om vi hadde fått flyttet handelen fra Sverige til Norge. Varehandelen er en arena som i stor grad inkludere unge mennesker og personer uten lang, formell kompetanse i arbeidslivet. Folk som tidlig faller ut av arbeidslivet. Så det å få nye plasser her er ekstremt viktig for norsk økonomi og samfunnsliv, sier Harald Andersen i Virke.

Folkehelse
Andersen i Virke peker også på at nordmenn handler mer når de er på tur over grensen enn de ville gjort om de handlet i Norge.

- Man hamstrer. Og ender opp med å konsumere mer enn det de ville gjort om de handlet det samme i Norge, og det er ikke bra for folkehelsen. Det er en grense for hvor høye avgiftene kan være før de virker mot sin hensikt. Nå er avgiftene så høye at de gjør at vi setter oss i bilen i stor skala og reiser til Sverige for å handle. Da handler vi mer enn vi ellers ville gjort. Folk fyller jo ikke opp bilen med varer når de er på handletur i sin lokale butikk.

- Når du drar til sentrene i Sverige ser du folk komme bærende ut med brett på brett med mineralvann og øl, sekker med smågodt og tilsvarende med tobakk og snus. Du handler ikke sånn når du handler de samme varene i norske butikker, sier Andersen.


Økt omsetning grunnet grensehandelseffekt fordelt på varegrupper i fylker nær svenskegrensen (uke 9-52, 2020, sammenlignet med samme periode året før):

Alkohol i dagligvare

0,9 milliarder

Ikke-alkoholholdige drikker

0,8 milliarder

Dypfryst kjøtt

0,2 milliarder

Ferskt kjøtt

1,1 milliarder

Snacks

0,4 milliarder

Tobakk

2,4 milliarder

Vinmonopolet

Kilde: Virke

2,8 milliarder

Flere kanaler