Lærdalstunnelen er verdens lengste tunnel, og går mellom Lærdal og Aurland.
Lærdalstunnelen er verdens lengste tunnel, og går mellom Lærdal og Aurland. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:59
- Å stenge Lærdalstunnelen på hovedveien mellom Oslo og Bergen vil føre til flere ulykker og kaos på fjellovergangene.

Det frykter både statsforvalteren i Vestland og transportnæringen.

Statens vegvesen foreslo nylig å stenge den 24 kilometer lange tunnelen i ett år for å tilfredsstille nye EU-krav. Blant annet skal det utføres elektrisk arbeid og sprenges ut havarilommer og tekniske rom.
Hensikten er å gjøre tunnelen tryggere ved ulykker og andre hendelser.

Rammer mange
Men forslaget skaper kraftige reaksjoner.

- Dette har så mange negative konsekvenser med seg, både for beredskap og transport og for bo- og arbeidsmarked at det er helt umulig å se for seg, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Han utdyper:

- I tillegg så er strekningen den eneste sikre transportåren mellom øst og vest, og på vinterstid så er man helt avhengig av den, sier han til P4-nyhetene.

Fra sikker til usikre overganger
Mo viser til fjellovergangen Filefjell som de siste årene har blitt oppgradert. Vinteren 2020 var den kun stengt i 34 timer, og er i dag den sikreste fjellovergangen i Sør-Norge.

Stenges Lærdalstunnelen blir Hardangervidda en av få omkjøringsruter. Fjellovergangen var stengt i hele 1012 timer i samme periode, viser tall fra Statens vegvesen.

Også Hol-Aurland er smal og bratt med mange trange tunneler.

Statsforvalter i Vestland, Liv Signe Navarsete, frykter kaos.

- Vi er urolig for lange kolonner med store vogntog på dårlige og smale veier på vinterstid. Her skal også barnefamilier, enkeltpersoner og andre komme seg over, sier hun.

Vil se på andre løsninger
Både hun og Mo mener andre alternativer må vurderes.

- Hele poenget er at vi må ta oss bedre tid med dette slik at man kan få en skikkelig konsekvensutredning og en god oversikt over hvilke tiltak som faktisk kan gjennomføres, avslutter Mo i Norges Lastebileier-Forbund.

– Lærdalstunnelen må stenges uansett, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås.

Departementet er enig med Statens Vegvesen at å stenge tunnelen permanent i en periode er bedre enn å ha delvis stengt i flere år.

- De ser på om tunnelen kan være åpen de verste vintermånedene. Jeg er trygg på at de finner en god løsning, sier Kalsås.

Flere kanaler