UTEN ALKOHOL: Salget av alkoholfritt øker på Vinmonopolet.
UTEN ALKOHOL: Salget av alkoholfritt øker på Vinmonopolet. Foto: NTB scanpix
0:00 | 0:37
Vinmonopolet selger stadig mer alkoholfri drikke.

Mens alkoholsalget gikk ned det første halvåret i år, økte salget av alkoholfritt med 6,9 prosent, viser tall P4-nyheten har hentet fra Vinomonopolets halvårsrapport.

Unge vil ha alkofritt
Fra januar til juni ble det solgt 251.899 liter alkoholfritt. Det er over 16.000 liter mer alkoholfrie drikkevarer enn i samme periode i fjor.

- Det er de unge som drikker mest alkoholfritt, sier presseansvarlig i Vinmonopolet, Hege-Lill Hagen Asp, til P4-nyhetene.

Og det er bra for folkehelsa, mener Asp.

- Dette er en trend vi ønsker veldig velkommen. Vi jobber målrettet for å begrense konsum og skader, sier Asp.

- Ny trend
NOLO-trenden står for ingen eller lite alkohol og har i stor grad kommet til Norge. Økt fokus på helse er årsaken.

Allerede i fjor gikk salget av alkoholfri drikke forbi salget av sterkvin hos Vinmonopolet.

- Det er bra både for helsa til hver enkelt av oss at vi bytter ut noe alkohol med alkoholfritt. Og så kan trenden være bra for barn som får oppveksten sin sterkt preget av mye alkoholbruk, sier generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, Randi Hagen Eriksrud.

Mye leskedrikk
Av de alkoholfrie varene er det leskedrikk som øker mest. Første halvår i år ble det solgt 52.428 liter alkoholfri leskedrikk, en økning på 42,4 prosent fra første halvår 2018.

Også øl, most og vin uten alkohol øker. For musserende uten alkohol har salget falt med 4,6 prosent, men det er fortsatt musserende det selges aller mest av innenfor det alkoholfrie sortimentet. Fra januar til juni ble det solgt 83.966 liter alkoholfri musserende, viser tallene.

Flere saker

Naive foreldre kan gi mer ungdomsfyll - Ungdom vil drikke mer ansvarlig hvis de ikke får smake alkohol hjemme før de fyller 18 år. Lørdag 14.09 2019
Flere kanaler