Foto: Shutterstock

Tilsynet foretar hvert år kontroller av utenlandske fly som ventet på avgang fra norske flyplasser i fjor, og stikkprøvene tas uten forvarsel.

 

- Vi gjorde 108 funn totalt i våre kontroller i 2008, opplyser informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen til P4.

 

Mange av funnene avdekker kun mangler som papirer som ikke eksisterer og andre ting som ikke er særlig alvorlig, men som likevel skal utbedres.

 

Men i 20 prosent av tilfellene havnet funnene innenfor kategori 3, som betyr at sikkerheten til passasjerene settes i fare.

 

- Kategori 3-funn er så alvorlig at flyet ikke får lov til å ta av fra flyplassen før det er ordnet opp i, sier Erlandsen.

 

Har enkelte i søkelyset

Grunnen til det høye funntallet, begrunner tilsynet med at de prioriterer enkelte selskaper høyt.

 

- Vi har selskaper som er ekstra i søkelyset, fordi de slurver med sikkerheten i større grad enn andre, forteller Erlandsen.

 

- Dette fører også til en høyere funnprosent.

 

I verste fall blir selskaper svartelistet i Europa og får flyforbud i EU dersom de over tid blir tatt i for mange kontroller.

 

- Dette er ille

Norsk flygerforbund er svært overrasket over antallet grove feil eller mangler Luftfartstilsynet avdekker.

 

- Dette er svært alvorlig, slike funn setter sikkerheten i fare, og jeg er overrasket over at tallet er så høyt, sier Aleksander Wasland, nestleder i flygerforbundet.

 

De mener også dette viser at det er behov for langt flere slike kontroller.

 

- At de finner alvorlige ting på 2 av 10 fly er nok i seg selv til at det bør foretas mange flere kontroller, jeg er ikke videre imponert over tilsynet her.

 

Holder målet

Luftfartstilsynet understreker at de følger sine retningslinjer, og utfører det antallet kontroller de skal hvert år.

 

- Vi når målet, og velger å prioritere de selskapene vi vet kan være et problem, om vi skal gjøre flere kontroller er ikke opp til oss, det er et politisk spørsmål, svarer Erlandsen.