FOLLOBANEN: Første uka etter gjenåpningen av Follobanen hadde togene i gjennomsnitt en punktlighet på 87,6 prosent viser tall P4-nyhetene har fått fra Bane NOR
FOLLOBANEN: Første uka etter gjenåpningen av Follobanen hadde togene i gjennomsnitt en punktlighet på 87,6 prosent viser tall P4-nyhetene har fått fra Bane NOR Foto: Bane NOR
  • 14.03.23
    Mener første uke etter gjenåpning har gått bra
    0 min
  • 14.03.23
    Bane NOR fornøyde med punktligheten
    0 min
Det viser tall P4-nyhetene har fått fra Bane NOR.

Follobanen var i drift kun i én uke fra åpningsdatoen 11. desember i fjor, før den måtte stenge.

Områdedirektør Lars Berge mener ting har gått ganske på skinner når banen endelig åpnet igjen. 

– Jeg synes på et generelt nivå at både vi og passasjerene er fornøyde med den første uken, sier Berge til P4-nyhetene.

Målet er en punktlighet på over 90 prosent. Noe som ble oppnådd med god margin på linje R21 mellom Oslo og Moss. Linje RE20, R22 og R23 derimot dro snittet ned. I følge Berge skyldes det trafikkaviklingen. 

– Det knytter seg jo til det arbeidet som skal gjennomføres i påsken og til sommeren hvor vi skal gjøre den siste sporutvidelsen på Oslo S. Det vil bedre kapasiteten på tog inn og ut av Oslo S, sier Berge. 

Vil ikke senke skuldrene ennå

– De første dagene etter gjenåpningen startet litt trøblete, men de siste dagene så har det egentlig gått ganske fint og susende gjennom den nye tunellen, sier leder i Pendlerforeningen Indre Østfold, Ronny Aukrust. 

Men han sier han ikke tør å senke skuldrene helt ennå. 

– Jeg vil nok i hvert fall la tiden frem til påske være med på å avgjøre hvor vellykket dette har vært eller ikke, sier han. 

– Hvordan står det til med tilliten til Bane NOR i dag? 

– Tilliten er jo helt klart ikke til stede fortsatt fordi det har jo vært relativt mye rart med den tunellen, sier Aukrust. 

Bane NOR: – Vi jobber knallhardt

Områdedirektør Berge sier de jobber knallhardt hver dag for at passasjerer skal få tilliten tilbake. 

– Vi jobber hver dag for å oppnå tillitt og bruker all vår kapasitet til å bedre punktligheten så vi skal få fornøyde passasjerer som kan stole på oss hver dag, sier Berge til P4-nyhetene. 



 

Linjenummer

 

DATO

R21

R22

R23

RE20

Totalsum

05.03.2023

100,0

90,9

 

95,0

96,5

06.03.2023

94,7

73,8

85,0

92,3

87,8

07.03.2023

90,8

59,5

72,1

78,4

77,4

08.03.2023

96,1

71,4

85,2

90,4

87,4

09.03.2023

90,8

73,8

88,1

90,4

86,9

10.03.2023

97,4

81,0

95,1

86,5

91,3

11.03.2023

93,9

81,8

88,2

84,6

88,4

12.03.2023

92,6

70,6

 

100,0

89,4

Totalsum

94,5

74,8

85,3

89,4

87,6