GØY: Å ha det gøy sammen på jobben gjør det lettere å dele ideer, mener forskere.
GØY: Å ha det gøy sammen på jobben gjør det lettere å dele ideer, mener forskere. Foto: Shutterstock
0:00 | 1:07
Betydningen av humor på arbeidsplassen er langt viktigere enn vi tidligere har trodd.

Det kommer frem i en ny norsk studie.

Kommer nærmere hverandre
Humor gjør ifølge ekspertene at folk samarbeider bedre og skaper mindre skiller mellom ledere og andre ansatte.

- Det bringer folk nærmere hverandre, sier forsker ved Høgskolen i Innlandet, Victoria Batt-Rawden. 

Hun og førsteamanuensis Laura Traavik på Høyskolen Kristiania har nylig publisert en forskningsartikkel der konklusjonen er at humor på jobb har en positiv påvirkning på utvikling og læring.

- Dersom det er en stram hierarkisk struktur bidrar humor til at det er lettere å dele ideer og slikt, forklarer Batt-Rawden.

For når folk ler sammen og bruker humor blir en bedre likt og kommer nærmere hverandre, på tvers av hierarkiene, mener forskerne.

- Slår av en spøk
Ved Lillehammer bakeri i Lillehammer er det god stemning blant de ansatte.

- Jeg prøver å gå foran med et godt eksempel og slår ofte av en spøk med kundene, forteller daglig leder ved bakeriet, Sigurd Tølløfsrud Owren.

- Det er veldig gøy her. For eksempel på kjøkkenet når vi gjør en feil så kan vi le av det sammen, sier en av de andre ansatte ved bakeriet.

Batt-Rawden mener flere bør prøve seg på en vits eller lignende på jobben.

- Jeg tror de fleste kan tåle å bruke det mer enn de allerede gjør. Gi det heller en sjanse enn å la være.
Flere kanaler