Det bør bli umulig å ikke bruke disse, mener Transportøkonomisk institutt.
Det bør bli umulig å ikke bruke disse, mener Transportøkonomisk institutt. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:51
Hittil i år har 81 personer omkommet i trafikken mot 72 i samme periode ifjor. I september alene omkom 18 personer i trafikkulykker mot 5 i september 2017.
 
Trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt mener flere drastiske tiltak bør komme på plass for å komme nærmere nullvisjonen til myndighetene.  

 Trenger nye og smartere biler

– Først og fremst bør vi få skiftet ut bilparken raskere, slik at vi får flere nye biler. De nye bilene bør ikke kunne startes om man har drukket alkohol eller passasjerene ikke har på bilbelte. Et alternativ er også å gjøre bilbeltealarmen enda mer irriterende, sier Elvik. 

Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkoholpåvirkning er noen av de viktigste årsakene til at folk mister livet i trafikken. 

- Flere biler bør ha en intelligent fartsperre, vi kan sette ned farten til 70 kilometer i timen på de farligste 80-strekningene og ha enda flere politikontroller, sier Elvik.  

Flere saker

KS: - Må skrote forslag fra om skattelegging av vannkraftverk Kraftkommuner frykter at de mister store inntekter hvis skatteleggingen av vannkraftverk endres. Tirsdag 14.01 2020
Krever turistskatt for å håndtere turismen Norsk reiseliv vil ha turistskatt for å håndtere økende turisme. Torsdag 16.01 2020
Flere kanaler