Eier du en elektrisk sparkesykkel og havner i et uhell kan det fort bli dyrt.
Eier du en elektrisk sparkesykkel og havner i et uhell kan det fort bli dyrt. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:41
Fra 1. januar 2023 ble det lovpålagt å ha forsikring på elektriske sparkesykler.
 
Kan fort bli dyrt 
Leder i Trafikkforsikringsforeningen, Roger Stenseth, forteller at det fort kan bli dyrt hvis du ikke forsikrer sparkesykkelen din. 

- De som ikke har forsikret seg risikerer å bli gjeldsslaver resten av livet. Krasjer man for eksempel i en bil vil eieren av det uforsikrede kjøretøyet få et personlig ansvar for skadeomfanget på bilen man krasjer i. Tilsvarende vil man kunne risikere en enorm gjeld dersom sparkesykkelen begynner å brenne under lading, og det har vi sett eksempler på tidligere, sier Stenseth. 

Hundretusenvis uten forsikring
Stenseth forteller at det per i dag er mellom 500- og 800.000 elsparkesykler i Norge, hvor bare en liten prosentandel har forsikret seg. 

- Totalt er det 15.000 sparkesykler som i dag er forsikret. Det utgjør i underkant av to prosent. Dette er dramatiske og oppsiktsvekkende tall når vi dessverre også vet at det garantert kommer flere alvorlige ulykker med elsparkesykler involvert. Mange har tatt dem i bruk allerede, og våren er i anmarsj, opplyser Stenseth.  

Regler for bruk 
I januar 2022 kom de første reglene, og 15 juni samme år ble elsparkesykler omdefinert fra sykkel til motorvogn. 

- Den alminnelige promillegrensen på 0,2 begynte da å gjelde for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy. 
- Aldersgrensen for å kjøre elsparkesykkel ble 12 år.
- Det ble påbud om at barn under 15 skal bruke hjelm.