BRUKER FOR MYE: En av fire nordmenn synes de bruker mobilen for mye. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
BRUKER FOR MYE: En av fire nordmenn synes de bruker mobilen for mye. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
00:00 | 01:05
Fire av ti nordmenn synes de bruker mobilen altfor mye. Det viser en fersk rapport om mobilbruk fra Deloitte.

– Mobilen har blitt allestedsnærværende. Vi har den med overalt og så er den en kombinasjon av mange ting vi trenger i hverdagen. Vi bruker den på jobb, til å holde kontakt med folk og det er underholdningsmaskiner, sier Trine Syvertsen.

Få gjør noe med det
Syvertsen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og forsker på såkalt "digital detox".

Av de 42 prosentene som synes de bruker mobilen sin for mye, sier 63 prosent at de prøver å begrense bruken, mens 35 prosent sier de ikke prøver det.

– Det er en stor gruppe som prøver å begrense bruken, men det er ganske vanskelig. Mange prøver men går tilbake til gamle vaner, forklarer professoren.

– Sporer av
De som prøver å bruke mobilen mindre benytter seg av ulike metoder.

– Det er ren viljestyrke, å slå av varsler eller å ha avtaler om mobilfrie soner for eksempel, sier Syvertsen.

I rapporten kommer det også fram at 52 prosent av mobilbrukerne i Norden har opplevd negative effekter av egen mobilbruk. I Norge sier en av fire at de føler de må sjekke telefonen hele tida og like mange sier at smarttelefonen gjør at de blir distrahert når de prøver å utføre en oppgave.

– Det er mange nyttige tjenester i mobilen som vi har glede av. Men det som ofte skjer er at folk tar en pause for å sjekke en tre-fire tjenester, så sporer det av og så går det en time. Det er vel kanskje den typen bruk som frustrerer folk, sier professoren.

Saken fortsetter under bildet
mobilen
Foto: NTB scanpix

Et marked for "mobilfri"
Syvertsen sier mobilen er med i en del anledninger der den ikke var før, som under måltider, på julefeiring og på hyttetur.

– Det er nok der mange av reaksjonene kommer. Men folk er ikke enige om dette, det er store diskusjoner om det er vits i å snakke om hva som er for mye og om dette er et problem, forklarer hun.

Nå er det mange som tilbyr tjenester som kan hjelpe med å regulere mobilbruk.

– Det er selvhjelpstjenester, en kan få en egen rådgiver, en kan reise på ferie der mobilen leveres inn i resepsjonen ved ankomst. Det er i ferd med å vokse opp et stort marked rundt det å regulere mobilbruken, noe som igjen gjør at flere føler på et slags individuelt ansvar for å kutte i bruken, forteller professoren.

Hun mener det er interessant å diskutere hva samfunnet i fellesskap kan gjøre for å regulere mobilbruken.

– Sånn at ikke hver enkelt må være flink til dette også. Du må være flink til å spise lite karbohydrater, flink til å trene mye og flink til å regulere mobilbruken din og alt blir da en individuell flinkhetskonferanse.

Flere saker

- Kan bli krise i eldreomsorgen - Det er en potensiell krise for eldreomsorgen at to av tre helsefagarbeidere jobber deltid. Onsdag 17.07 2019
Flere kanaler