KJØPER MINDRE: Salget av alkohol per reisende har gått ned ved taxfree på Oslo lufthavn.
KJØPER MINDRE: Salget av alkohol per reisende har gått ned ved taxfree på Oslo lufthavn. Foto: NTB scanpix
0:00 | 0:43
Folk handler mindre alkohol ved Oslo lufthavn nå enn tidligere.

Hver enkelt utenlandsreisende kjøper 0,14 liter ren alkohol på taxfreeutsalget. Det er en nedgang på 3,3 prosent på ett år, viser en rapport helseminister Bent Høie har fått fra Folkehelseinstituttet.

Kjøper mindre vin
I rapporten har instituttet sammenlignet taxfree-omsetningen for 4. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016 med omsetningen fra 4. kvartal 2016 til 2. kvartal 2017. 

I ren alkohol har taxfreesalget per reisende falt med 3,3 prosent. Salget av vin har falt med 4,7 prosent, salget av brennevin med 2,1 prosent og salget av øl med 0,1 prosent.

- Salget av alkohol har falt jevnt og trutt de siste årene. Det er særlig salget av brennevin som går ned. Folk handler sjelden kvoten,det er en myte, sier kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Håkon Dagestad

På spørsmål fra KrF
Beregningene ble gjort på oppdrag fra helseminister Bent Høie som i Stortinget fikk et skriftlig spørsmål om omsetningen fra Olaug Bollestad i Kristelig Folkeparti. Bollestad ville ha svar på om det økte salgsarealet på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) har fått konsekvenser i form av økt omsetning.

- Det har det ikke gjort, det har først og fremst vært et tilbud. Det er mye plass, men de reisende handler ikke noe mer av den grunn, sier Dagestad i Travel Retail Norway.

I april ble Oslo lufthavn utvidet med en ny ankomst- og avgangshall og har nå en kapasitet på 32 millioner reisende i året, mot 17 millioner årlig slik kapasiteten var før utvidelsen.

- Salget har falt jevnt
Rapporten fra Folkehelseinstituttet viser riktignok at ankomstsalget av ren alkohol økte med 7 prosent, fra 706.118 liter til 755.720 liter totalt. Men, skriver forskerne, økte antall utenlandsreisende i samme periode og et større utsalg kan legge til rette for et økt samlet salg.

"(..) det kan enten bety at et større utsalg nettopp ikke har noen effekt eller at salget per reisende er avtagende med antall reisende," står det i rapporten.

En av forskerne bak rapporten, Daniel Bergsvik, sier til P4 Nyhetene at det selges mindre alkohol per reisende ved lufthavnene når antallet reisende øker.

- En forklaring kan være at det kan være en form for metning. De som ønsker å kjøpe taxfree de har gjort det, og de som reiser ofte hopper kanskje over taxfree, sier Bergsvik.
Flere kanaler