I norske storbyer blir det stadig færre steder å sette bilen.
I norske storbyer blir det stadig færre steder å sette bilen. Foto: Shutterstock
De siste fem årene har det bare i hovedstaden blitt kuttet over 5.000 parkeringsplasser.

I Bergen har det blitt 30 prosent færre parkeringsplasser, og i Trondheim har antall offentlige parkeringer i byen falt med 20 prosent.

Færre skal det bli

I dag er det kun 1008 parkering i Trondheim sentrum, og politikerne vil også ha ned tallet enda mer.

- Det er foreslått at man fram til 2030 skal ta vekk ca 150-300 gateparkeringsplasser, sier Børge Beisvåg, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheim.

Han erkjenner at dette er noe ikke alle er like fornøyde med. Lokale butikker i handlegatene sliter blant annet med at færre kunder får muligheten til å handle hos dem. 

- Handelstanden er jo bekymra for at man får for lite parkeringstilbud til kundene som velger å ta med seg bilen når de skal handle, sier Beisvåg.

Sykkel over bil

Men parkeringer må vike for sykkel- og gangvei. 

- Det er ikke plass til alle, sier Petter Christiansen, Transportforsker i TØI, som mener dette trolig er framtida i de fleste storbyer i Norge. 

- For å stimulere til den utviklingen så trenger man gjerne å bygge sykkelfelt som gjør det tryggere å raskere å sykle. Så da har det blitt en politisk prioritering å prioritere sykkelvei, sier Christiansen. 



Flere kanaler