0:00 | 0:44
Mer enn 3.700 flyvninger ble kansellert som følge av den to uker lange SAS-streiken i juli, og 380.000 passasjerer ble påvirket av at 900 piloter fra Norge, Sverige og Danmark var i streik.

Veldig mange av passasjerene har krav på erstatning, i tillegg til refusjon av billettene, og andre utlegg som mat og drikke og overnatting.

- Denne kompensasjonen er nok ikke så godt kjent blant folk, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, til P4-nyhetene.

Tusenlapper i erstatning
Han snakker om en kompensasjon etter standardiserte satser som følge av et EU-regelverk.

Kompensasjonen er i utgangspunktet:
* 250 euro for alle flyvninger opptil 1.500 kilometer
* 400 euro for alle flyvninger innenfor EU og EØS på mer enn 1.500 km (og alle øvrige flyvninger på mellom 1.500 og 3.500 km)
* 600 euro for alle andre flyvninger

- Satsene varierer etter lengden på reisen og forsinkelsen, forklarer Iversen.

Det handler om SAS raskt har fått passasjerene over på andre fly eller ikke. 

- De fleste som ble rammet av streiken vil antagelig ha krav på noe. Men hvis SAS klarte å få deg av gårde veldig raskt etter at flyvningen din ble innstilt, vil du antagelig ikke ha krav på en slik erstatning.

Må fylle ut skjema
Iversen sier retten på denne kompensasjonen ikke er så godt kjent blant folk og oppfordrer de som har krav på erstatning til å fylle ut de nødvendige skjemaene.

- Det kan du gjøre på flyselskapets elektroniske skjema, du kan sende epost, eller et brev om du ikke kan bruke elektroniske hjelpemidler. Du kan også gå via Forbrukerrådets nettside, forklarer Iversen.

Får du ikke det du mener du har krav på, kan du klage til Transportklagenemnda.

Iversen sier det tidligere har vært en diskusjon om streik i et flyselskap kan frita selskapet fra å betale en slik erstatning, men at EU i fjor konkluderte med at det ikke er tilfellet.

- Derfor har folk krav på erstatning etter streiken, slår han fast.

Vil ta tid
SAS opplyser til P4-nyhetene at alle som har krav på tilbakebetaling skal få det, men at det er snakk om mange passasjerer og at det derfor vil ta noe ekstra tid.

Selskapet beklager overfor de som har opplevd lang ventetid på grunn av streiken og sier de har tredoblet ressursene på kundeservice for å kunne hjelpe kundene så raskt det lar seg gjøre.

Flere kanaler