GUL OG BLID: Dette kan bli et vanlig syn langs norske veier i sommer.
GUL OG BLID: Dette kan bli et vanlig syn langs norske veier i sommer. Foto: Felleskjøpet
I februar kunne P4 fortelle at Felleskjøpet også i sommer vil bruke de såkalte traktoreggene til å sette fokus på kreftsaken. 

Denne gangen blir rundballene gule, og inntektene fra salget av plasten går til barnekreftsaken.

– Positivitet er viktig
Nå opplyser Felleskjøpet og Barnekreftforeningen at årets kampanje får en ekstra vri, for i tillegg til gulfargen skal rundballene pyntes med smilefjes.

– Smilende gule rundballer som ligger på jorder over hele landet, vil bidra til økt oppmerksomhet for Barnekreftforeningen. Vi vet at positivitet er viktig for de som rammes og for saken, og vi gleder oss til å se Norge smile for barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen, i en pressemelding.

Felleskjøpet, som i vinter opplevde at de 10.000 rullene med gul plast ble revet vekk på kort tid, oppfordrer både bønder og andre til å være med på kampanjen.

LES OGSÅ: Husker du hvorfor rundballene var rosa og blå?

Vil at alle skal være med
– Gjennom Smilefjes utfordrer vi norske bønder til å tegne smilefjes på de gule rundballene, og vi oppfordrer alle nordmenn til å dele et smilefjes med hverandre i sosiale medier. I år skal smilet være et symbol for barnekreftsaken, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.

Hvert år får 185 norske barn kreft. God medisinsk behandling og oppfølging gjør at 4 av 5 overlever sykdommen.

– Et smil representerer varme, omtanke, og glede. Ting som er viktig for barn og familier som er rammet av kreft. Et smil kan utgjøre en stor forskjell og det håper vi Smilefjes-kampanjen også vil gjøre, sier Nicolaysen i Barnekreftforeningen.

Norske bønder, plastprodusenten Trioplast og Felleskjøpet har bidratt med til sammen 30 kroner for hver solgte plastrull, slik at Barnekreftforeningen mottar ca 300.000 kroner fra kampanjen.

LES OGSÅ: Bonden Anders (50) har 250 BH-er hengende på gjerdet

trine
TAKKNEMLIG: Daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, er svært glad for støtten fra norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet Foto: Barnekreftforeningen

Flere kanaler