I mange norske kommuner kjører folk knapt elbil i det hele tatt. I snitt kjører nordmenn 17 av 100 kilometer med elbil, men nye tall fra SSB viser at det er minst 100 kommuner der elbilen brukes på under fem prosent av alle kjørte kilometere.

En av kommunene er Røros, der  kun tre prosent av kilometerne ble kjørt med elbil i fjor.

Større utvalg
- En del har vært skeptiske til hvordan elbilene vil klare seg i det vinterklimaet vi har. Vi har lange og kalde vintere, sier Røros-ordfører Isak Veierud Busch til P4-nyhetene.

Kommunen med høyest andel kjørte kilometer med elbil er Askøy, med 40 prosent. Deretter følger Bergen med 32,9.

I det siste har salget av elbiler økt også i distriktene, men fortsatt viser statistikken et tydelig skille mellom by og land. Men kanskje kan det gapet bli mindre de kommende årene.

- Flere i distriktene kjøper elbil nå, sier Nils Sødal i NAF til P4-nyhetene.

- Det er først nå det har kommet et modellutvalg av biler som tilfredsstiller de fleste behov, sier han.

Kjøpe lokalt
Det har også ordføreren på Røros lagt merke til. Rekkevidden på elbilene har blitt bedre, og flere har firehjulstrekk som mange trenger om vinteren.

- Man har sett etterhvert at de fungerer godt, og da går flere og flere over på elbil, sier Busch.

På Røros har det også skjedd andre ting i det siste. Det har blitt mulig å kjøpe elbil hos de lokale fdorhandlerne, som ordføreren sier er viktig for folk.

- Da tror jeg nok vi kommer til å se adskillig flere elbiler på Røros enn vi ser i dag.


Kommuner med høyest og lavest andel kjørte kilometer med elbil (prosent kilometer etter hvor bilen er registrert):
1. Askøy 39,9
2. Bergen 32,7
3. Austevoll 31,2
4. Malvik 30,3
5. Oslo 29,9

338. Rendalen 1,5
339. Storfjord 1,5
340. Båtsfjord 1,1
341. Kautokeino 0,8
342. Karasjok 0,5

* 15 kommuner er ikke med i statistikken på grunn av et lavt antall biler, som gjør at andelen kjørt med elbil i sor grad avhenger av at elbiler ikke registreres i en nabokommune.

Kilde: SSB
Flere kanaler