SELGER MINDRE: Nordmenn handler mindre brus i Norge, viser ferske tall.
SELGER MINDRE: Nordmenn handler mindre brus i Norge, viser ferske tall. Foto: NTB scanpix
Det selges mindre brus i Norge.

Nedgangen hittil i år er på 12 millioner liter, eller nesten 11 prosent, sammenlignet med første kvartal i fjor, viser ferske salgstall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foreningen gir sukkeravgiften store deler av skylden.

– Det er helt åpenbart at salgsnedgangen skyldes avgiften. Folk handler heller andre steder, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, til P4 Nyhetene.

Hamstret i desember
Nome vil ikke legge all skyld på sukkeravgiften, fordi brussalget var uvanlig høyt i desember, før avgiften trådte i kraft ved årsskiftet.

– Handelen hamstret mye i forkant av avgiftsendringen. Så la oss trekke fra noen prosent på nedgangen, men at det er minimum seks prosent salgsnedgang er nokså sikkert, sier Nome.

Saken fortsetter under bildet
petter nome
KRITISK: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener salgsnedgangen i stor grad skyldes sukkeravgiften. Foto: Bryggeri- og Drikkevareforeningen

Alvorlige konsekvenser
Men konsekvensen er han klar på. Folk mister jobbene sine.

– For de minste produsentene står det om livet med denne utviklingen. Folk mister jobber, staten mister avgifter, staten mister skatter fra de som mister jobben, sier han.

Men er det ikke positivt at folk handler mindre brus?

– Jeg tror ikke folk handler mindre brus. Alt tyder på at helseeffekten av denne avgiften er negativ fordi folk hamstrer på nettet eller på grensen i stedet for å kjøpe normale mengder i Norge.

Salgstall siden nyttår:

Hittil i årSamme periode i fjorEndring i prosent
Brus tilsatt sukker49 568 82156 917 713-12,91
Brus tilsatt søtstoffer48 722 22953 258 209-8,52
Brus tilsatt fruktjuice231 022367 645-37,16
TOTALT98 522 072110 543 567-10,87

Salgstallene er angitt i antall liter brus.

Hele statistikken kan du lese her.

Flere kanaler