Det blir bare flere svindlere, og de blir stadig flinkere, ifølge DNB.
Det blir bare flere svindlere, og de blir stadig flinkere, ifølge DNB. Foto: Shutterstock
Så langt i år har DNB registrert 2444 saker hvor kunder har gitt fra seg BankID-informasjon som kunne blitt brukt til å stjele pengene deres.

Det er en økning på 270 prosent fra i hele fjor.
 
– Vi ser også at svindelen nå går i flere kanaler. Før har det stort sett vært på e-post, men i år har det gått på både SMS, Facebook Messenger og WhatsApp, sier DNBs svindelekspert Terje Aleksander Fjeldvær.

Pandemien har skylden


Svindlerne utgir seg gjerne for å være banken din eller noen andre du stoler på, og ber deg klikke på en lenke hvor du må godkjenne identiteten din og på den måten får de tilgang til nettbanken din.

Denne type svindel kalles "phishing" og det blir stadig mer av den.

– De kriminelle har også måtte forholde seg til reiserestriksjoner og vi tror at mange dermed har måtte finne andre måter å lure folk på. Det er mindre risiko for å bli tatt for digitalt bedrageri og det er stort potensial for utbytte, sier Fjeldvær.

Har kommet for å bli


Nordic FinancialCert rapporterer at antall aktører de følger som driver med phishing mot norskefinansinstitusjoner har økt til mellom 15 og 20 aktører mot tidligere 3 til 5.

– Om politiet får stanset en aktør dukker det kjapt opp en ny en, så mye tyder på at de har kommet for å bli. Det beste folk kan gjøre er å unngå trykke på linker man ikke stoler på, og gi kjapt beskjed til banken eller politiet om du har vært uheldig, sier Fjeldvær.



Flere kanaler