FLERE SKÅLER ALKOHOLFRITT: Ingen alkoholprosent, men størst prosentvis økning i salget. Illustrasjonsfoto.
FLERE SKÅLER ALKOHOLFRITT: Ingen alkoholprosent, men størst prosentvis økning i salget. Illustrasjonsfoto. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:44
Polet har hatt enorm vekst under pandemien, med lite grensehandel og taxfree, i tillegg til skjenkestopp.

Med stans i grensehandel og taxfree, og med skjenkestopp, kjøpte nordmenn til sammen 118,4 liter drikkevarer på Vinmonopolet. Det er 2,9 millioner mer enn året før og hele 36 millioner liter mer enn i 2019.

Bobler topper

835.120 liter var uten alkohol. En liten andel av totalen, men hele 21 prosent mer enn i 2020, sier sier Hege-Lill Hagen Asp i Vinmonopolet til P4-nyhetene.

- Det er veldig gledelig å se.

Aller mest populære er de musserende variantene. Det ble solgt 186 000 liter alkoholfri musserende, 40 prosent mer enn i 2020.

- Bobler har vært populært i mange år, både med og uten alkohol, sier Asp.

Mer reflektert forhold til alkohol

Hun mener utviklingen i salget av alkoholfrie varianter er del av en større trend vi har sett over flere år.

- En trend der særlig unge ønsker produkter uten eller med lite alkohol.

Vinmonopolet er glade for at det er flere som velger alkoholfritt, og sier samtidig at det er gledelig at undersøkelser tyder at nordmenn ikke drikker mer alkohol nå enn de gjorde før pandemien.

- Vi har et viktig samfunnsoppdrag, som er ansvarlig salg av alkohol. At flere får et reflektert forhold til alkohol synes vi er gledelig.

- Vi skal ikke selge mest mulig, sier Asp.
Flere kanaler