- Bane Nor sin håndtering av problemene med Follobanen grenser mot en krise.

Det sier professor ved Norges Handelshøgskole, Tor Wallin Andreassen.

Den splitter nye banen til nesten 37 milliarder kroner måtte stenge kort tid etter åpning 11. desember. Årsaken er problemer med strømanlegget inne i det som er Nordens lengste togtunnel. Nå har Bane Nor som mål og åpne banen igjen i februar.

- Panisk
- For meg så vitner dette om en organisasjon som er i panikk og ikke vet helt hva de holder på med. Det fremstår som en indre panikk og så snubler de i sine egne skolisser, sier Andreassen.

Tirsdag kalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygaard inn ledelsen i Bane Nor på teppet. Nygaard sa etter møtet at han er bekymret og at han ønsker en ekstern gjennomgang av saken. Direktør i Bane Nor, Gorm Frimannslund, sa da at han støtter en granskning.

- Flere skjøter må byttes, de har vært underdimensjonert og er i ferd med å bli byttet, sa Frimannslund til pressen etter møtet.

Det ble også trukket fram at det var lite testing av den nye tunnelen før åpning og at systemet for strøm er annerledes enn i andre store jernbaneprosjekter. Direktøren i Bane Nor sa da til P4-nyhetene at:

- Læringen er jo å gjøre tingene på den mer vanlige måten på det norske jernbanenettet, sa Frimannslund.

Skader omdømmet
- Ledelsen framstår i media virker bakpå, det er media som driver dem til å måtte uttale seg. Når de først informerer så er det ikke den tryggheten vi ønsker å høre. Folk vil vite hva er det som har skjedd, hva er det de vil gjøre og når kan vi forvente å få en løsning, sier professor Andreassen.

- Hva tenker du om omdømmet om Bane Nor?

- Hvor mye omdømmet er skadet vet vi ikke. Men hadde dette vært et børsnotert selskap så ville aksjekursen vært i fritt fall. Alle disse rapporteringene om stans her og svikt der i lokaltrafikken rundt Oslo vitner om en organisasjon som ikke helt er på høyden, de må hele tiden rydde opp. Den eneste blomsten i kurven var Follobanen til 37 milliarder kroner. Men selv den går i oppløsning, uttaler professoren. 

P4-nyhetene har bedt Bane Nor om å svare på kritikken fra Andreassen. De ønsker ikke å stille til intervju og skriver i en e-post:

"Dette har vi dessverre ikke anledning til å stille opp på. Vi har nå fullt fokus på å rette feilen som har ført til stans på Follobanen. Vi viser til uttalelsene som ble gitt til pressen under tirsdagens mange intervjuer og til vår nettside der vi publiserer og deler den informasjonen vi har."