POSITIV: Torbjørn Røe Isaksen støtter forskning som viser at senere skolestart kan ha positiv effekt.
POSITIV: Torbjørn Røe Isaksen støtter forskning som viser at senere skolestart kan ha positiv effekt. Foto: NTB scanpix
0:00 | 0:41
Tirsdag gikk både Elevorganisasjonen og Utdanningsforbundet ut i Dagsavisen og sier de ønsker senere skolstart, fordi forskning viser at det fører til mindre fravær og økt karaktersnitt.

Får bestemme selv
Røe Isaksen sier at kommuner og skoler skal få bestemme selv om de ønsker å ha skolestart noen timer senere enn i dag.

- Det kommer ikke et nasjonalt initiativ om dette. Men dersom man på en skole eller i en kommune ønsker å starte skoledagen senere og holde på utover ettermiddagen så er det full anledning til det, sier Røe Isaksen til P4 Nyhetene.

LES OGSÅ: Agnes (102) jobber fortsatt som lærer!

Saken fortsetter under bildet
trøtt
TRØTT: Mange skoleelver er trøtte om morgenen. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

- Defensivt av Røe Isaksen
Forskning fra flere land viser at elevene får økt mattekunnskap, økte karakterer, færre psykiske helseplager og mindre stress med en utsatt skolestart. Elevorganisasjonen vil at kunnskapsministeren skal ta initiativ til forslaget - og kaller det defensivt av Røe Isaksen å la skolene få bestemme selv.

- Istedet for å initiere forskningsbasert utprøving i samarbeid med en forskningsinstitusjon, gjør Røe Isaksen det han pleier å gjøre; la være å ta styringen, sier Kristoffer Hansen i Elevorganisasjonen til Dagsavisen.

- Det er rart han ikke er mer interessert og framoverlent, tilføyer Hansen.

LES OGSÅ: Denne skolen tar smarttelefonen fra elevene

- Tvert imot
Kunnskapsministeren er ikke enig.

- Jeg synes ikke det er defensivt å ikke blande seg opp i absolutt alle ting, men å la kommuner og skoler få bestemme en del ting selv. Tvert imot så er det et veldig tydelig og offensivt poeng fra min side om at jeg ikke har noe ønske om å detaljstyre alt mulig, sier Røe Isaksen til P4 Nyhetene.

LES OGSÅ: 15-åring misbrukt av lærer: - Vi hadde sex 50 ganger