STREIK: Det var stor pågang hos SAS på Oslo lufthavn under pilotstreiken.
STREIK: Det var stor pågang hos SAS på Oslo lufthavn under pilotstreiken. Foto: AP
0:00 | 0:57
Mange passasjerer som ble rammet av SAS-streiken søker nå hjelp for å få kompensasjon.

Det opplyser selskapene Flyforsinkelser og Flyhjelp til P4-nyhetene. Selskapene hjelper forbrukere med å klage på flyreiser mot at de får en andel av erstatningssummen. Flere tusen har tatt kontakt med de to selskapene.

Mange krav
Flyforsinkelser har fått så mange som 600 krav fra Norge på én dag.

- Vi har også denne uken hatt en meget stor pågang, forteller direktør Johan Fogmann.

SAS mener streiken var en ekstraordinær omstendighet og at de rammede derfor ikke har krav på EUs standardkompensasjon som er på opptil 600 euro per passasjer. Men Fogmann mener på sin side at kundene har krav på dette.

- Det er vi meget sikre på. EU har tidligere slått fast at streik gir rett til kompensasjon, sier direktøren.

Han sier de allerede har sendt av gårde flere slike krav.

SAS: - Skaper forventninger
Men å få avgjort sakene i retten kan ta opp mot halvannet år, sier Fogmann.

Også selskapet Flyhjelp sier har har fått over 1000 henvendelser. De er også sikre på å vinne frem og sier de vil ta sakene til retten.

- Vi forventer også at flere rammede, fra hele Skandinavia, vil ta kontakt, sier markeds- og pressesjef i Flyhjelp, Alex Kirkeberg.

Men informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, tror ikke selskapene vil gå seirende ut.

- Vi vet at de gjerne skaper en forventning for å kunne gjøre butikk ut fra det. Vi forholder oss til de kravene som kommer og gir erstatning etter gjeldende lover og regler, sier Johansen.


Flere kanaler