Privatpersoner opptar FHI med koronaspørsmål.
Privatpersoner opptar FHI med koronaspørsmål. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:48
Mange ringer til Folkehelseinstituttet for å spørre om ting de lurer på om korona, og dette begynner å bli et problem. 

Det forteller Ulf Dahle i instituttets rådgivningstelefon til P4-nyhetene.

Telefonen er ment for å svare kommuner om smitteutbrudd, tiltak og vaksinasjonsutfordringer, men mange kommuner må settes på vent fordi pågangen er så stor fra Ola og Kari Nordmann.

- Det bekymrer oss at det helsevesenet som tross alt skal ha tilgang til oss må vente, eller i verste fall ikke får diskutert sin sak med oss, sier Dahle. 

Trosser tydelig beskjed

Når du ringer inn til telefonen får du tydelig beskjed om at dette kun er en rådgivningstelefon for kommunene, og at FHI ikke vil kunne svare privatpersoner. 

Likevel velger mange å holde linja for å stille sine koronaspørsmål. Dahle sier det kommer spørsmål om alt fra reising og karantene, til om naboen faktisk har fulgt reglene.

- Det er ikke ukjent at man ringer om venner, som man lurer på om har gjort ting korrekt, eller at man sammenligner seg med naboen i vaksineringskøen. 

FHI sier dette ofte fører til lange samtaler hvor de må forklare at dette er ting instituttet ikke kan gå nærmere inn på, og telefonlinjene blir dermed oppholdt i lang tid. 

- Publikum må være klar over at vi ikke kan svare på spørsmål helt ned på individnivå, sier Dahle.

Han oppfordrer alle til å heller benytte seg av koronatelefonene som kommunene tilbyr.

I Oslo kommune har de stor pågang på sin koronalinje, og folk har spørsmål om alt fra bivirkninger av vaksinering til karanteregler.  

- Daglig svarer vi slike henvendelser fra folk, sier assisterende leder, Cecilie Birkeland, som bekrefter at de er tilgjengelige for befolkningen for alt de måtte lure på under pandemien. 



Flere kanaler