Mange ringer for å få råd hos inkassoselskapet Kredinor.
Mange ringer for å få råd hos inkassoselskapet Kredinor. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:41
Før jul opprettet inkassoselskapet Kredinor en rådgivningstelefon der folk som sliter med å finne ut hvordan de skal klare å betale strømregningen kan ringe inn for råd. 

Nå ringer over 1.600 inn til selskapet i uka for å få råd, i følge tall P4 har fått. 

Det er en god del mindre henvendelser enn inkassoselskapet først forventet da telefonen ble opprettet. 

– Det har nok ikke vært en eksplosjon slik vi forventet nettopp fordi det har kommet ulike tiltak fra regjeringen som kan ha hindret en god del inkassosaker, sier Audun Danielsen, komersiell direktør i Kredinor:

Likevel, får de nå rundt 30 prosent flere henvendelser i uka sammenlignet med samme periode i fjor.
 
- Og de som får problemer og inkassokrav skylder omtrent dobbelt så mye som det som var gjennomsnittet for et år siden.

Vil hindre inkassokrise


Ved hjelp strømtelefonen har de, i følge Danielsen, et håp om at de som er bekymret skal få råd som kan hjelpe dem ut av den verste krisa og forebygge alvorlige inkassosaker.

Og foreløpig har det ikke oppstått noen strøminkassokrise. 

- Men det som kan føre til betalingsproblemer for flere er når det blir dyrere for mat, bolig og drivstoff i tillegg, understreker Danielsen. 
 
Flere kanaler