STIV PRIS: Å kjøre fra Strand til Stavanger vil koste 199 kroner når Ryfast er ferdig, viser beregninger fra Statens Vegvesen.
STIV PRIS: Å kjøre fra Strand til Stavanger vil koste 199 kroner når Ryfast er ferdig, viser beregninger fra Statens Vegvesen. Foto: Statens Vegvesen
00:00 | 00:56
Pendlere som skal bruke Ryfylketunnelen i Rogaland når den blir ferdig neste år må ut med rundt 400 kroner i bompenger hver dag.

Det viser ferske beregninger fra Statens Vegvesen.

199 kroner fra Strand til Stavanger
For en personbil med bombrikke vil det koste 176 kroner gjennom Ryfylketunnelen og 23 kroner gjennom Hundvågtunnelen. For de med elbil er det halv pris.

- Det er alt for dyrt og vi kan ikke leve med så høye priser, sier ordfører i Strand kommune, Irene Heng Lauvsnes, til P4-nyhetene.

I dag bruker pendlerne i området ferje fra Tau til Stavanger, noe som ifølge den lokale pendlerforeningen koster 182 kroner per dag for pendlerne. Fra desember 2019, når den 14,3 kilometer lange undersjøiske Ryfylketunnelsen åpner blir prisen 398 kroner dagen.

Etterlyser makspris
- Jeg mener det må finnes et makstak på hvor mye bompenger en pendler skal betale årlig. Noe mer enn 40.000 kroner bør det ikke være, sier ordføreren.

Vegvesenet opplyser til Stavanger Aftenblad at bompengetakstene kan bli lavere enn dette alt etter rentekostnadene. Totalkostnaden på tunnelen vil bli 7,3 milliarder kroner. 80 prosent av summen skal finansieres med bompenger og hele Ryfast-utbyggingen skal betales ned over 20 år.

- Regningen er sendt til Ryfylke, slik det er lagt opp til her, sier Lauvsnes.

Må betale mer
- Vi skjønner godt reaksjonene. Dette ser man mange steder i landet etterhvert som bompengeinnkrevingen øker flere steder rundt de store byene. Folk føler at grensa er nådd, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

NAF mener staten nå må finne andre måter å finansiere veibygging på.

- Vi mener at all utbygging av infrastruktur skal betales av fellesskapets midler. Her må staten ta et langt større ansvar og hente penger fra noe annet enn bompenger, det kan være billige statlige lån, deler av overskuddet fra oljefondet og kanskje også andre kilder, sier Sødal.


Flere saker

- Kan bli krise i eldreomsorgen - Det er en potensiell krise for eldreomsorgen at to av tre helsefagarbeidere jobber deltid. Onsdag 17.07 2019
Flere kanaler