NETTHANDLER: Det handles stadig mer i nettbutikken til Vinmonopolet.
NETTHANDLER: Det handles stadig mer i nettbutikken til Vinmonopolet. Foto: NTB scanpix
0:00 | 0:42
Nordmenn handler vin, øl og sprit på nett som aldri før.

I fjor omsatte Vinmonopolets nettbutikk for 197 millioner kroner, en økning på 31 prosent fra året før.

Mest vin
- Dette er folk som bestiller til eget bruk, til store selskaper og så er det en god del som ønsker noe annet enn det de finner på sitt nærmeste polutsalg, forteller kommunikasjonsrådgiver hos Vinmonopolet, Hege-Lill Hagen Asp til P4 Nyhetene.

Det kom 185.000 nettordrer i 2017, noe som er en økning på 31 prosent fra 2016. I liter ble det solgt 836.000 i nettbutikken i 2017 mot 629.000 liter i 2016.

Og kundene på nett vil ha det samme som kundene i de fysiske utsalgene.

- Det går mest i svakvin, så øl og så brennevin, sier Hagen Asp.

84 prosent, eller 699789 liter, av det som ble solgt via nettet i fjor var vin.

Henter selv
15 prosent fikk levert varene via post i butikk, to prosent av kundene fikk varene kjørt til døra mens resten hentet det de hadde bestilt på nærmeste polutsalg.

- Og 20 prosent av disse velger "klikk og hent", der de henter varene rett etter de har bestilt de, forteller Asp.

Nettbutikksalget utgjør kun 1,5 prosent av den totale omsetningen på Vinmonopolet, men det vil endre seg tror Hagen.

- Vi ser en dreining hos kundene våre der vi får stadig flere digitale kunder og vi forventer en økning framover også.


Flere kanaler