Foto: Scanpix/Alf Ove Hansen

 

Muligheten til å kompensere for CO2-utslipp på utenlandsturer ble lansert av SAS Braathens for to måneder siden.

 

P4 har gjentatte ganger prøvd å finne ut hvordan salget går, men uten å lykkes. Det er det engelsk klimafondet Carbon Neutral som selger kvotene for sas.no via en link.  

 

Viktig med åpenhet
Verdens Naturfond WWF mener hemmelighold rundt salget viser at SAS Braathens ikke tar klimatrusselen på alvor, fordi åpenhet er viktig for å kunne måle effekten av forskjellige miljøtiltak.  

 

- De gjør ikke noe for å promotere dette, og man kan vel mistenke at det er derfor de ikke ønsker å gå ut med effekten av det. Her er det ingen som ønsker å ta dette på alvor. Skal man se om dette er en tilstrekkelig ordning, må man også vite om den fungerer, sier klima- og energirådgiver i WWF Arild Skedsmo til P4.  

 

Må vurderes sammen
Direktør for miljø og bærekraft i SAS, Nils Eirik Nertun, bekrefter at de har tett dialog om alle sider av samarbeidet med det engelske fondet, men vil altså ikke si noe om hvordan det går.

 

Han henviser til Carbon Neutral for detaljer rundt salget, men selskapet har ikke svart på en henvendelse fra P4.  

 

Nertun er enig i at det er viktig å måle effekten av forskjellige miljøtiltak, men hevder det har lite for seg å vurdere deres tiltak alene.  

 

Bortgjemt på nett
Arild Skedsmo i WWF er også svært kritisk til hvordan SAS tilbyr kvoter til sine kunder og tilgjengeligheten på nettet:  

 

- Jeg må innrømme at jeg fant det ikke.  

 

SAS har gjort flere endringer på sine nettsider etter at P4 begynte å jobbe saken. Mandag lå muligheten til å handle kvoter kun under området med informasjon om selskapets norske avdeling, ikke på forsiden eller sammen med informasjon om reiser, priser og tilbud.  

 

- Her er det ingen som ønsker å ta dette på alvor. De blir spurt om kundene tilbys CO2-kompensasjon, og kan kanskje svare ja på det. Når de velger å skjule det eller gjemme det på den måten de nå gjør, så betyr det at de ikke har tatt realitetene i situasjonen innover seg, sa Skedsmo før endringene.  

 

Foto: Andreas Stjernvang/P4
 

Foto: Andreas Stjernvang/P4

 

Valg ved bestilling
Han etterlyser uansett et aktivt valg ved billettbestilling:

 

- Når billetten er ferdig, så får du tilbud om å kompensere for CO2-utslipp. Så kan man krysse av nei hvis man ikke ønsker det. Det er slik ordningen burde ha vært.  

 

- Vi ser for så vidt det poenget. Vi kan imøtegå en viss kritikk på det, og godt si at vi internt heller ikke er fornøyd, sier Nertun.  

 

Han forklarer at dette ikke er på plass som følge av kompliserte, tekniske dataløsninger. Det vil ta flere måneder før dette er mulig:  

- Det er vårt ønske på sikt, sier han og avviser beskyldningene om at de ikke tar miljøproblemene på alvor.  

- For oss er miljøet og klimaet viktig. Vi tar vårt ansvar og vi legger til rette så godt vi kan, sier han.  

 

Viktig press
Skedsmo mener forbrukerne vil få en stadig viktigere rolle i forhold til å øve press mot flyselskapene og tvinge fram gode løsninger, nå når oppmerksomheten rundt klimaspørsmålet er økende:

 

- Selskaper som tar sine kunder og virkeligheten rundt seg på alvor må jo tilby dette. Dette er en industri som må ta klimaendringene på alvor. Vi forventer at det blir et krav for kundene. Vi tror at de selskapene som er ærlige nok til å se hvor landet ligger og opplyse kundene om det, vil bli foretrukket på lengre sikt.