Foto: Shutterstock
Flyselskapene frakter hvert år millioner av passasjerer rundt om i verden. Det få tenker på, er at flyene ofte også har med seg døde personer som skal begraves i hjemlandet.

Likene sendes med ordinære passasjerfly, men oppbevares i en forseglet kiste som ligger i en spesiell kasse sammen med flyets baggasje.


«Jim Wilson»
Ifølge The Sun blir ca 50.000 personer hvert år fraktet tilbake til sine familier på denne måten.

For å unngå å skape oppstandelse blant passasjerene, bruker flyselskapene et eget kodenavn når en død person er med i lasten, og navnet som brukes er «Jim Wilson».

Kodeordet gjør at personalet kan ringe og snakke med hverandre uten at passasjerene blir oppmerksomme på samtaleemnet. Navnet «Jim Wilson» skal visstnok stamme fra kassene som brukes til transporten, skriver The Sun.


Forkortelser
Det er imidlertid ikke alle flyselskaper som bruker dette kodeordet. Enkelte bruker betegnelsen HR, en forkortelse for human remains.

SAS har en annen variant, nemlig HUM.

– Det er tydelige prosedyrer for hvordan dette skal håndteres på korrekt vis. SAS benytter IATA-koden HUM (Human remains in coffin) ved transport av en avdød, skriver pressekontakt i SAS, Tonje Sund, i en e-post til P4.


sas
KODER: SAS bruker forkortelsen HUM når de transporterer døde personer. Foto: NTB scanpix

Flere saker

Utga seg for å jobbe i barnevernet - dømt for overgrep En mann i slutten av 50-årene er i Ringerike tingrett dømt til fengsel i fire og et halvt år for overgrep mot ei 11 år gammel jente. Torsdag 05.12 2019
Krever obligatorisk ID-merking av kjæledyr Dyrebeskyttelsen mener myndighetene må ta mer ansvar. Fredag 29.11 2019
Flere kanaler