I snitt prøver uføreforsikrings-svindlere å lure til seg 1,4 millioner kroner.
I snitt prøver uføreforsikrings-svindlere å lure til seg 1,4 millioner kroner. Foto: NTB scanpix
0:00 | 0:50
- Noen dikter opp en skade som ikke er reell eller overdriver kraftig når det gjelder en skade de har. Andre forteller at de skadet seg stygt på jobben, mens dette kanskje egentlig skjedde i fylla, sier kommunikasjonssjef i Finans Norge, Stine Neverdal.

Over halvparten av pengene folk prøver å svindle til seg fra forsikringsselskapene, er knyttet til syke- og uføreforsikring, viser tall P4-nyhetene har fått fra Finans Norge.

- Forsikringssvindel er risikosport

I sum avslører forsikringsselskapene svindelforsøk for flere hundre millioner kroner årlig. I gjennomsnitt prøver svindlerne å lure til seg 1,4 millioner kroner. Neverdal sier forsøk på svindel er risikosport som kan få beinharde konsekvenser.

- Det kommer på rullebladet, man risikerer fengsel og blir også nektet forsikring hos det aktuelle forsikringsselskapet. Det kan også få konsekvenser for jobb og reiser.

Ville tjene på sin kones død

Rundt 60 ansatte i forsikringsselskapene jobber med å avdekke svindel. Utreder i DNB Liv, Eivind Sverdrup, jobber utelukkende med å avsløre forsikringskunder som har uærlige hensikter. 

Han forteller at noen av de mest nedrige sakene han får på bordet sitt dreier seg om folk som ser sitt snitt i å tjene penger på nære familiemedlemmers død.

- I en av disse sakene stjal en mann sin dødssyke kones identitet for å tegne en livsforsikring. Han oppga at hun var helt frisk og satte seg selv som mottaker av forsikringspenger, sier Sverdrup.

Da kona noen uker senere døde, tok mannen kontakt med DNB Liv for å få erstatning på 1 million kroner. 

- Han fikk naturligvis ingen penger av oss og ble i tingretten dømt til fem måneder i fengsel, forteller Sverdrup.

Ingen fellestrekk blant svindlerne

Sverdrup sier det er vanskelig å kategorisere svindlere fordi de avslører tilfeller i hele spennet av befolkningen.

- De er hvem som helst. I vår statistikk er det ingen yrkesgrupper, nasjonaliteter eller inntektsgrupper som er overrepresentert.

- De aller fleste forsikringskundene er ærlige, men de som prøver seg på dette svindler fellesskapet, for forsikring er bygget på tillit, sier Neverdal.

Flere kanaler