SUV: Den nye folkebilen.
SUV: Den nye folkebilen. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:57
SUV er blitt den nye folkebilen i Norge.

63,7 prosent av bilene som ble solgt i første halvår i år er en SUV, viser tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken. I år 2000 var andelen kun tre prosent.

For stasjonsvogner har utviklingen gått motsatt vei. Mens det i 2000 var stasjonsvogn som var den mest solgte bilmodellen, med 37,4 prosent av de solgte bilene i Norge, er andelen i første halvår 2022 kun 3 prosent.

Store, tunge biler
- De bilene vi kjøper i dag, om vi ser på gjennomsnittet, så er det en bil som nesten er dobbelt så tung som den var i år 2000, forklarer direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.

Og bilene er ikke bare blitt tyngre, men også lengre. Gjennomsnittslengden på førstegangsregistrerte personbiler i Norge er nå 459 centimeter. Dermed har gjennomsnittsbilen blitt 29 centimeter lengre siden år 2000. Gjennomsnittsbilen er også blitt 15 centimeter bredere, og er nå 186 centimeter bred.

- Det vi ser som en konsekvens er at parkeringsplassene, særlig i parkeringshus, er blitt mye mindre som en følge av at vi kjøper større biler, sier Solberg Thorsen til P4-nyhetene.

Anbefaler større P-plasser
I august ble det kjent at forskningsinstituttet SINTEF nå går gjennom regelverket som tar for seg parkeringsplasser og mener at malen for en gjennomsnittsbil burde økes med 10 centimeter. I dag er standard for en parkeringsplass 1,8 meter bred, men SINTEF mener den burde utvides til 1,9 meter. Bredde med speil må settes til 2,1 meter, står det videre.

Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, sa til P4-nyhetene i august at det er på tide at det skjer noe med reglene for hvor stor en parkeringslomme skal være.

- Den har stått stille i svært mange år, sa Handagard.
Flere kanaler