Nyheter

Verdenskjente artister boikotter H&M etter rasismeanklager

«Vil ikke jobbe med H&M igjen»

FIKK PEPPER: H&M har nå fjernet den kontroversielle reklamen fra alle sine kanaler.
FIKK PEPPER: H&M har nå fjernet den kontroversielle reklamen fra alle sine kanaler.
H&M er i hardt vær etter at flere Twitter-brukere har reagert kraftig på en annonse fra den svenske klesgiganten.

I reklamen er en mørkhudet gutt avbildet med en grønn hettegenser med teksten «Coolest monkey in the jungle».

Saken fortsetter under innlegget

«Ren rasisme»
Reaksjonene i sosiale medier har ikke latt vente på seg.

«Hvis du ikke ser at det er noe galt med dette bildet, er det noe riktig galt med deg»

«H&M trenger tydeligvis noen fargede personer i sin markedsavdeling. Herregud, hvem tok denne håpløse beslutningen?»

«Dette er avskyelig, og ren rasisme»


Kommer med unnskyldning
Etter at reaksjonene ble kjent, har kleskjeden lagt seg flate – i flere land.

– Vi er veldig lei oss for dette bildet, og for teksten på genseren, og ber om unnskyldning for dette. Vi har gjort en feil og har derfor tatt bort bildet fra samtlige av våre kanaler. I tillegg har vi besluttet å fjerne genseren fra markedet, sier Joanna Morell, kommunikasjonssjef for H&M Norge, til P4.

– Det er veldig trist at bildet har blitt oppfattet som støtende, skriver Anna Eriksson i H&Ms svenske kommunikasjonsavdeling til Expressen.

Saken fortsetter under innleggene

Boikotter
Hendelsen har imidlertid gjort at flere profilerte artister nå har valgt å boikotte H&M.

«Jeg ble dypt krenket av dette og vil aldri jobbe med H&M igjen», skriver artisten The Weekend på Twitter.

Saken fortsetter under innlegget

Også rapperen Sean Combs, også kjent som P Diddy eller Puff Daddy, har reagert på saken. Han har valgt å redigere en krone på hodet til gutten, og har erstattet teksten på genseren med «coolest king in the world».