0:00 | 1:00
En undersøkelse gjort av Senter for Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at over halvparten av forbrukerne ikke hadde forsøkt å reparere verken hvitevarer, mobiltelefon eller klær.

– Mangler kunnskaper
– Det er mange som opplever det som dyrt å gå til en skredder. Vi reparerer veldig få klær selv, og vi vet at halvparten av oss har forsøkt å reparere klærne hvis de blir ødelagt, sier forsker Vilde Haugrønning ved SIFO.

I undersøkelsen ble folk spurt om hva som skal til for å bruke et klesplagg lenger. 

Det gjennomgående svaret var  muligheten til å bruke reperasjonstjenster som er billigere og lettere tilgjengelige, men også kunnskapen til å klare å fikse det selv hadde vært til stor hjelp for mange. 

– Bør bli tema i skolen
Haugrønning mener skolen burde spilt en enda større rolle for å styrke disse kunnskapene for å forhindre at vi kaster klær over en lav sko.

– Når noe blir ødelagt er det mye lettere å bare ta det andre plagget eller kjøpe noe nytt, så vi trenger helt klart mer kunnskap i grunnskolen om hvordan vi skal reparere klærne våre selv, sier hun.

Flere saker

- Historisk stor sak Politiet har i dag pågrepet en tiende person i det de kaller en historisk stor sak om seksuelt misbruk av hunder. Onsdag 23.09 2020
Flere kanaler