VIL HA NED RISIKOEN: Årlig skjer det alvorlige ulykker på planoverganger i Norge. Nesten 1.500 slike overganger har ikke god nok sikring. Illustrasjonsfoto.
VIL HA NED RISIKOEN: Årlig skjer det alvorlige ulykker på planoverganger i Norge. Nesten 1.500 slike overganger har ikke god nok sikring. Illustrasjonsfoto. Foto: Shutterstock
0:00 | 0:50
Nye tall fra Bane NOR viser at det er 1.460 planoverganger uten såkalte veisikringsanlegg i Norge. 

Alle ligger på privat vei og utgjør en risiko. De har ikke har lys- eller lydsignal og heller ikke bom.

Mest trafikk først
Bane NOR jobber for å redusere risikoen for at folk skal bli påkjørt av toget. Derfor ønsker de at alle disse overgangene skal fjernes eller sikres skikkelig. Målet er en halvering av disse innen utgangen av 2027.

- Vi jobber hele tiden med å legge ned og sikre anleggene, sier Thea Rønneberg i Bane NOR til P4-nyhetene.

De overgangene med mest trafikk og høyest risiko blir fjernet først. Hvor mye trafikk det er over de forskjellige planovergangene varierer veldig. Ved flere av dem er det kun noen få passeringer i året.

Dialog med grunneiere
Bane NOR vil egentlig ha bort alle, men det er en krevende jobb.

- Vi har jo en del planoverganger hvor privatpersoner har en juridisk bruksrett og da må de legges ned i dialog med grunneier. Så det er jo litt avhengig av hva slags løsninger vi kan finne i dialog med grunneier, sier Rønneberg.

Tall fra i fjor viste at det i snitt er 1,2 personer som har mistet livet på planoverganger i Norge de siste ti årene. Det er en halvering fra perioden 2000 til 2009, da 2,4 personer omkom i slike ulykker i snitt hvert år.

- Det er alltid en risiko med disse overgangene. Det er derfor vi ønsker å legge de ned.

Totalt er det 3.469 planoverganger i Norge.


Flere kanaler