Vegdirektoratet vurderer å heve aldersgrensene for å kjøre motorsykkel med to år for å få ned ulykkestallene
(Illustrasjonsfoto)
Vegdirektoratet vurderer å heve aldersgrensene for å kjøre motorsykkel med to år for å få ned ulykkestallene (Illustrasjonsfoto) Foto: NTB scanpix
I en rapport bestilt fra Transportøkonomisk institutt går det frem at Vegdirektoratet ser på mulighetene for å heve førerkortalderen for lett, mellomtung og tung-MC-klassen med to år.

Rådgiver i Vegdirektoratet, Lars-Inge Haslie, forstår at forslaget er kontroversielt:

- Men dette er ett av flere tiltak vi må se på for å få ned ulykkestallene og rapportens funn vil bli tatt med i betrakningen, sier han.

EU-direktiv slår inn
I utgangspunktet har direktoratet kun sett på mulighetene for å øke aldersgrensen for lett motorsykkel, altså 125 kubikk, fra dagens 16-årsgrense til 18 år. Men regelendringene får også en dominoeffekt på de andre klassene.

For i et førerkortdirektiv fra EU heter det at minimumsalderen for mellom- og tung mc-klassen, som i dag har 18- og 20-års grense, også må heves med to år.

- Vi er klar over at dette vil påvirke de andre klassene, og derfor har Vegdirektoratet ingen planer om å hasteinnføre nye reglementer, sier rådgiveren.

Høy dødsfare
I følge Transportøkonomisk institutt er sjansen for å omkomme i en trafikkulykke på motorsykkel 12 ganger høyere enn hvis du befinner deg i en bil. I fjor mistet 20 personer livet i MC-ulykker mens 107 ble hardt skadd.

I rapporten anslås det at dersom man hever aldersgrensen for lett motorsykkel fra 16 til 18 år, vil antall ulykker i denne aldersgruppen reduseres med 34 prosent.

- Det er en ganske betydelig nedgang. Og heldigvis ser vi at antall motorsykkeulykker er på vei ned, sier Haslie.

Hudfletter forslaget
Forslaget om å heve aldersgrensene går ikke upåaktet hen. Stortingsrepresentant i Frp, Tor André Johnsen, mener Vegdirektoratet er på ville veier.

- Dette er dessverre enda et påfunn fra reguleringskåte byråkrater som kun er opptatt av restriksjoner og forbud. FrP kommer ikke til å støtte et slikt forslag, raser Johnsen.

Han viser til at ulykkesstatistikken blant unge under 24 år har gått ned de ti siste årene og mener bedre opplæring og hyppigere holdningskampanjer har hatt stor effekt. Han får støtte av trafikkansvarlig i NAF, Morten Fransrud.

- NAF kan ikke se at dette vil ha noen effekt, sier han.

Hvorfor ikke det?

Fordi en stor andel av dem som havner i alvorlige ulykker eller blir drept kjører uten førerkort, er ruset eller har stjålet kjøretøyene. Det høres tilforlaterlig ut å fjerne et problem ved å heve aldersgrensene. Men det blir det samme som å heve aldersgrensene på kjøp av brekkjern for å hindre innbrudd, avslutter han.

Vegdirektoratet opplyser at de vil legge frem sine anbefalinger først i 2017.
Flere kanaler