0:00 | 3:39
- Når bilen 50 meter foran stopper litt, så har du selv flyt og holder farten. Men da er det du som starter denne bølgen bakover, som etter hvert fører til at mange blir stående, forklarer Moe.

Selv om de andre i bilen sier; "Ikke kjør så hakkete?"

- Når du kjører i kø skal du ikke lage en lomme du skal kose deg med, du skal følge så tett som mulig hele tiden. Å bevege seg akkurat like fort er nøkkelen, sier han.

trafikk
Foto: Fotolia


Les også: Slik fletter du riktig

Tenk gjennom irritasjonen
Moe mener det er viktig å roe gemyttene i kø før du legger ut på tur.

- Du må tenke gjennom dette på forhånd. Det kommer til å bli kø på enkelte dager og da må du bare være forberedt på dette, da blir irritasjonen kanskje litt mindre, mener forskeren. 

Men at noen er "idioter bak rattet" er det nesten umulig ikke å irritere seg over. 

- Hvis noen ikke følger på for eksempel og lager store lommer til bilene foran blir det kø bakover. Du skal følge tett på hele tiden, forteller Moe.

Fletting - hvor og når?
Og fletting? Det er ikke en konkurranse. 

- Det handler ikke om å komme først i mål, her må alle samarbeide ellers kommer ingen frem. Gli inn og slipp inn bilene i glidelås. 

- Og så må man kjøre helt frem til der det går fra to til en fil, ellers blir det kaos, sier Moe.


Flere saker

Marie Fredriksson er død Den svenske popsangeren Marie Fredrisson er død, 61 år gammel. Tirsdag 10.12 2019
Flere nordmenn ber om hjelp til julefeiringa Stadig flere nordmenn ber om hjelp til julefeiringa. Fredag 13.12 2019
Flere kanaler