SØVN: Forskere har funnet oppskriften på en god natts søvn.
SØVN: Forskere har funnet oppskriften på en god natts søvn. Foto: Shutterstock
Det finnes knapt noe mer frustrerende enn følelsen av å ikke få sove.

Et team japanske forskere har nå funnet en sammenheng mellom søvn og inntak av enkelte matvarer.

Hjernen vår produserer et hormon som heter melatonin, også kjent som søvnhormonet. Dette undertrykkes når vi er våkne om dagen, og blir mer aktivt når solen går ned som en del av vår døgnrytme.

De japanske forskerne har funnet en sammenheng mellom melatoninhormonet og inntaket av en essensiell aminosyre som kalles tryptofan.

Forskerne fant at en kombinasjon av en tryptofanrik frokost, etterfulgt av eksponering for sterkt lys i løpet av dagen, resulterte i mye høyere konsentrasjoner av melatonin om natten. Og altså - bedre søvn.

Spis fisk
For å få i deg aminosyren tryptofan bør du spise proteinrik mat som rødt kjøtt, fjærkre, egg og fisk.

Fisk er et spesielt godt valg på grunn av tilstedeværelsen av essensielle B-vitaminer som øker tryptofan i kroppen, mens fisk med ben, som makrell, sardiner og ansjos er enda bedre for å oppnå god søvn på grunn av magnesiuminnholdet.

Tryptofan og B-vitaminer finnes også i bønner, linser og tofu. Nøtter og frø, som cashewnøtter, mandler, linfrø, pistasjenøtter, chiafrø, solsikkefrø, hasselnøtter og spesielt gresskarfrø er også gode kilder til tryptofan.

Unngå karbo

Det finnes også forskning på hva slags mat du bør unngå hvis du sliter med å få sove.

Vitenskapen tyder på at søvnberøvede personer søker såkalt junk-food med raffinert sukker og raske karbohydrater. 

Det spekuleres i at dette skyldes at hjernen må finne andre energikilder for å holde seg våken, når man ikke får tilstrekkelig antall timer søvn.


Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler