STRESS ned! Lær deg hvordan du kan få ned pulsen i stressende situasjoner.
STRESS ned! Lær deg hvordan du kan få ned pulsen i stressende situasjoner. Foto: Shutterstock
I nyhetene tidligere i dag kunne vi høre at halvparten av oss opplever tidspress og stress på jobb på daglig basis.

Det viser en ny undersøkelse som Stamina har gjort for Norstat.

Mange føler at de ikke får løst oppgaver raskt nok og fokuserer på alt de ikke har fått gjort. Stress og påkjenninger over lengre tid kan føre til sykdom. 

Så hvordan stresser man ned?

Ifølge mental trener og livsstilscoach Christina Otterstad, som har snakket med KK, er det mange måter å gjøre dette på.

Hennes første og viktigste tips er: PUST!

Pust inn mens du teller til fire, hold, og pust ut mens du teller til fire. Dette vil føre til at du fokuserer på noe annet enn stresset, og at du roer deg selv ned ved å gi hodet og kroppen oksygen.


Et annet grep som kan fungere er å distansere deg fra situasjonen du er i, forteller hun. Se deg selv utenfra, og ta et mentalt skritt vekk fra den stressende situasjonen. Slik distanserer du deg fra følelsene. 

-Husk at det ikke er selve situasjonen som er stressende, men din opplevelse av den, sier hun.

Tenk rolige, konstruktive tanker, så vil kroppen følge etter, er hennes råd.

Prøv pusteteknikken i videoen under: 









Flere saker

Må sørge for økt bemanning Hvis ikke forholdene for landets jordmødre bedres, vil det få alvorlige konsekvenser for de fødende. Fredag 16.08 2019
Flere kanaler