Foto: eavisa.no
0:00 | 4:26
Vi snakket med Hulda Tronstad, talskvinne i Syklistenes Landsforening. Hun mente syklistene har et ansvar for å vise hensyn til andre trafikanter på veien - ligge ÉN OG ÉN der det passer best, og TO OG TO i bredden der det passer best.
- Man må se an hvor mange man sykler sammen med, hvordan veien er og trafikkbildet forøvrig, og ta hensyn ut fra det, sier Tronstad.

Leder i Norges Cykleforbund Region Øst, Jørn Michalsen, er stort sett enig, men presiserer at syklistene BØR ligge to og to - DET ER DA DE FAKTISK VISER HENSYN!

Begrunnelse: Når en bil skal foreta en forbipassering av en syklist, SKAL bilen ha MINST 1,5 meter klaring. Det betyr at bilen må over i motsatt kjørebane.

- Er det da 12 syklister som sykler sammen, så blir tiden du bruker på å kjøre forbi mye kortere hvis syklistene ligger to og to i bredden, altså 6 par, enn 12 stykker på rekke, sier Michalsen, som presiserer at han da snakker om sykling på landevei, ikke i by.

På bakgrunn av disse innspillene ba vi om lytternes synspunkter på sms - og våre meningssterke lyttere kan deles inn i tre kategorier:

1. Et utvalg begrunnelser for at syklister skal ligge etter hverandre én og én:
Sykkelister skal sykle etter hverandre på den hvite stripa for det er bilistene som betaler avgiftene og bompengene. De gidder ikke bruke gang- og sykkelsti der det finnes heller.

På rekke én og én. Mer arrogante folk en syklister skal man lete lenge etter! De tar da jaggu ikke hensyn til bilister og lager laaaang kø bare fordi de skal prate dill dall istedet for å sykle!

Det er vel nok at de får lov til å sykle på veien? Sykle i rekke!! De trenger ikke snakke med hverandre når de er på trening.

Syklister skal følge trafikkreglene. Én og én med nok avstand til at forbikjørende trygt kan legge seg inn mellom. 2 å 2 så kommer ikkje lastebiler forbi siden det bør være minimum 2 meter luft mellom grunna større dragsug. Da er ikkje veien brei nok når dei sykler 2 å 2.

Prøv og kjør på kronglete landeveier med syklist grupper på 10-30 stk etter hverandre ned to i bredden!!! Det er livsfarlig som bilist med disse idiotene i kondomdresser som tror de eier verden. Men all cred til de som legger seg etter hverandre slik at vi kommer frem. De lager en trygg situasjon for alle parter.

Jeg syns dom kan holde sæ på gang- og sykkelstien og hvis det ikke er det kan de sykle en og en :)


2. Noen (ikke så mange) mente det er best med to i bredden:
Absolutt to i bredden. Er både syklist og kjører bil. Som syklist så erfarer jeg at mange tar sjansen på å kjøre forbi selv om det strengt tatt ikke er plass. Tror vi må tvinge bilførere ut for å få sikker forbikjøring. Samtidig er det som det ble sagt i sted: Raskere å passere en gruppe på 10-12 stk hvis de kjører 2 i bredden.

2 syklister i bredden er selvsagt det beste for alle parter, men bilister generelt er tjukke i hue. Så de skjønner ikke sitt eget beste.

Som syklist så verner du deg selv ved enten å sykle to i bredden eller litt ut i veibanen når du sykler alene. Dette for å hindre at bilister sleiker låret ditt ved å kjøre forbi uten å vike til side.


3. En god del (faktisk ganske mange) mente at syklister hører ikke hjemme på bilveien:
Syklistene kan holde seg på den helvetes sykkelstien. Eller innfør vegavgift på syklene.

Alle på sykkelsti - Alltid!

Nei til å bruke veien som lekeplass.

Nå har vi gang og sykkelveier her i Norge hvorfor kan de ikke bruke det :O

Jeg foretrekker at dei holde seg te helvette av veien og eg syns vis dei jævla sykkelistane ska sykla i veien så bør dei ha trafikkal opplæring.

De kan sykle så mange de vil i bredden...på sykkelstier..Kan de ikke holde fartsgrensen gitt på stedet så kan de holde seg unna, hver gang de beveger seg ut på veier med 60-70-80 grense så bryter de med paragrafen som sier at vi skal vise aktsomhet og ikke være til hinder..

Få syklistene bort fra veien. Ut på sykkelveien. For helvete.


Hva mener du om saken? Del din mening i kommentarfeltet under.

Flere saker

400 hunder drept av ulv 400 hunder har blitt drept av ulv i Skandinavia de siste 23 årene. Mandag 04.11 2019
Flere kanaler