BØLLERINGER: Jon Niklas Rønning tester om kjerneverdiene virkelig er unike.
BØLLERINGER: Jon Niklas Rønning tester om kjerneverdiene virkelig er unike. Foto: P4
0:00 | 2:46
Jon Niklas Rønning er praktikant i Michael Direkte. Hver uke lager han morsomme sanger og herlige tulletelefoner. I dag tullet vi med kjerneverdier. K J E R N E V E R D I E R. Smak på ordet.

Det har blitt vanlig at både store og små bedrifter utarbeider en liste med slike verdier. Eller ord.  Ord som integritet, humørfylt, strukturert og målrettet. Tanken er at kjerneverdiene skal definere hvem bedriften er og hvordan de skal fremstå.

For svært mange fremstår dette imidlertid som tåkeprat.

HØR OGSÅ: Jon Niklas bølleringer til hittegodskontoret

Unike?
Bedrifter bruker millioner av kroner på seminarer og konsulenter - det formuleres kjerneverdier og produseres verdiplakater over en lav sko.

Men hvor unike er disse kjerneverdiene - og kan man spore opp et firma ved hjelp av dem?

Det var dette Jon Niklas ønsket å finne ut og ringte like godt Opplysningen. Der ønsket han å finne frem til bedriftens navn ved hjelp av å liste opp disse strategiske kjerneverdiene.

- Som humorist på firmafester har jeg i en årrekke hørt bedrifter skryte av sine "unike kjerneverdier". Jeg ønsket å teste om disse kjerneverdiene er så unike som de selv tror, sier Jon Niklas Rønning.

HØR OGSÅ: Jon Niklas hevner seg på Nextgentel

- Ambisiøs, handlekraftig, løsningsorientert? Hvilket firma snakker jeg om? spør han den forvirrede kundekonsulenten.

Hør hele den elleville samtalen med Opplysningen over.


Flere saker

Naive foreldre kan gi mer ungdomsfyll - Ungdom vil drikke mer ansvarlig hvis de ikke får smake alkohol hjemme før de fyller 18 år. Lørdag 14.09 2019
Flere kanaler