Mange opplever kaos i topplokket med jobb, barn, logistikk og svigermor. Denne pusteøvelser kan hjelpe deg til å få litt mer oversikt. Video: P4
Enkelt og lite tidkrevende
"Nadi shodhana" er en pusteøvelse som brukes mye i yoga. Man alternerer mellom å puste ut og inn mellom høyre og venstre nesebor. Dette skal balansere energier i kroppen.

Her er oppskriften (som du også kan se i videoen):

1)Sitt komfortabelt (gjerne i en fancy yogastilling som Padmasana, men kontorstol fungerer helt fint). Hold høyre hånd frem med peke- og langfingeren bøyd inn og de andre fingrene utstrukket.

2) Hold for høyre nesebor med høyre tommel, og pust inn gjennom venstre nesebor. Når du har trukket pusten helt inn lukker du venstre nesebor også, med ringfingeren på høyre hånd. Hold pusten litt før du åpner høyre nesebor og puster sakte ut, mens du fortsatt stenger på venstre side med ringfingeren.

3) Pust rolig inn gjennom høyre side, som fortsatt er åpen, og lukk igjen med tommelen når du har pustet inn. Hold pusten litt før du puster rolig ut gjennom venstre nesebor.

Dette er en full syklus med pusteøvelsen "Nadi Shodhana". Gjenta 3-5 ganger, og pust vanlig et par ganger før du går tilbake til arbeidet. Gjenta i morgen. Og dagen etter :)

For liten og stor
Det finnes flere varianter og muligheter etterhvert som du blir dreven. En variant er med fingrene på pannen som på bildet under. Prøv gjerne også med barnet ditt. Selv de minste er ofte mottakelige for avspenning.

LES OGSÅ: Slik får du sommerkroppen


Nadi Shodhana
TA EN PAUSE: Klarer du å sette av et par minutter til kun å puste hver dag vil du oppleve stor forskjell. Foto: Fotolia



Flere saker

- Ja til ølsalg i kiosker og bensinstasjoner Frp foreslår nok en gang å tillate salg av alkohol på kiosker og bensinstasjoner. Onsdag 27.05 2020
Vinn 50.000,- til ditt idrettslag!
Vinn 50.000,- til ditt idrettslag! Tirsdag 19.05 2020
Flere kanaler