MATPAUSER: Med godt over 200 km på sykkelen hver dag er det viktig med stopp og påfyll av næring.
MATPAUSER: Med godt over 200 km på sykkelen hver dag er det viktig med stopp og påfyll av næring. Foto: Oslo-Paris.no
0:00 | 2:52
- På dag fire er det mange stive lårmuskler, stive nakker og ikke minst sittesår som man begynner å merke, forteller Tore Nyman til P4. Han er initiativtakeren bak Oslo-Paris som syklet fra Oslo 16. juli.

Rytterne er kommet frem til Nord-Tyskland, og er akkurat nå på vei til den store elven Elben som ligger rett øst for Hamburg.

Oslo-Paris
TOPP UTSTYRT: De 85 norske mosjonistene passes godt på av følgebiler og har topp utstyr Foto: Oslo-Paris.no

Håper på Kristoffseier i Paris
Turen ender i Paris hvor rytterne skal se sjarmøretappen på Champs-Élysées.

- Vi håper på en repetisjon fra i fjor, når Kristoff gjorde det så bra, og at målstreken står to meter før i år, så han er først over streken, sier Nyman.

Men de er ikke de eneste norske som skal heie frem rytterne i Paris, for sammen med mange andre nordmenn skal de stå i det som kalles "Norskesvingen".

- Det å stå i norskesvingen blant alle nordmennene, og vite at vi har syklet 1700 kilometer,  det gir mange ståpels, forteller han.

Oslo-Paris
OVER 1700 KM: På ni dager skal rytterne sykle over 1700 km. Det tilsvarer 200 km hver eneste dag. Foto: Oslo-Paris.no

En dansk idé
Turen er inspirert av et dansk opplegg. Der er denne varianten av ”Tour de France” blitt stort: De siste 15 årene har stadig flere syklet; i år blir det trolig nesten 2000.

- Vi starter i 2013, da vi 21 personer med. I 2014 var det 51 personer med, og i år er det 85 stykker som er på tur, sier Tore.

Hør intervjuet med Tore Nyman over!


Flere kanaler