FORSKNING: Riktig kosthold kan gjøre deg vakrere.
FORSKNING: Riktig kosthold kan gjøre deg vakrere. Foto: Shutterstock
Ønsker du deg bedre hud eller fyldigere hår? Da bør du legge disse matvarene til kostholdet ditt! 

All verdens dyre kremer hjelper ikke, hvis du blåser i hva du spiser. En kan nesten se på mennesker at de spiser sunt, sier kostholdseksperter. 

Det er spesielt sju matvarer som hjelper for bedre hud, ifølge klinisk ernæringsfysiolog Dr. Josh Axe.

For å få en glødende hud anbefaler han avokado, viltfanget sjømat, te, probiotiske matvarer, kraft, gurkemeie, frukt og grønnsaker. 

En studie fra 2015 viser at riktig kosthold har en positiv effekt på utseendet, og man kan forbedre både elastisiteten i huden, få mindre porer og rynker, og en jevnere hudfarge ved å endre kostholdet.

Sunt fett
De fleste er sikkert klar over at tilstrekkelig inntak av vann er viktig for et friskt og sunt utseende, men visste du at fett også er viktig? Det er nemlig forskjell på sunt og usunt fett. Det sunne fettet finner du i feks avokado, kokos, oliven og nøtter. Det kan både hjelpe deg ned i vekt, fordi det får igang forbrenningen, men også bidra til å forbedre huden og hårets utseende.

Sjømat er også en kilde til det sunne fettet. Omega 3 kan forbedre både elastisiteten og smidigheten i huden, men Dr. Axe understreker at sjømaten du kjøper bør være bærekraftig og viltfanget for å sikre innholdet av sunt Omega 3-fett.

SUNT FETT
FETT: Bytt ut gatekjøkkenmaten, og få i deg det sunne fettet istedet, anbefaler kostholdseksperter. Foto: Shutterstock

Antioksidanter
Visste du at te både kan hjelpe til med vekttap og forebygge sykdom? Forskning viser også at de som drikker te regelmessig, vil få bedre hud. Te kan hjelpe med både eksem og balansere pH-verdien i tillegg til å naturlig eksfoliere huden og redusere rynker. Oolong-te, brennesle-te, roobios-te og kamille-te kan alle ha positiv effekt på huden.

Probiotika
Sunne bakterier bidrar også til pen hud, viser forskning. I tillegg til å bedre bakteriefloraen, kan probiotiske matvarer også ha en positiv effekt på utseendet fordi de gode bakteriene samhandler med hud og hår for å produsere flere friske celler. Eksempler på probiotiske matvarer er kefir, surkål, yoghurt, eplecider-eddik og kombucha.

Frukt og grønt
De som spiser rikelig med frukt og grønnsaker i løpet av dagen, gir huden sin det beste forsvaret mot aldring og skade. Planter inneholder nemlig karotenoider, som er kjent for å øke immunforsvaret, beskytte kroppen mot sykdom og ikke minst beskytte kroppen mot UV-eksponering. Spis både tomat, kål, selleri, søtpotet, fennikel, acai-bær, goji-bær og blåbær.

Kraft
Lag suppe på kraft en gang i uka, for å holde huden ung. Kraft kokt på bein, eller kvalitetsbuljonger inneholder kollagen som bidrar til å danne elastin i huden. Det kan hjelpe med å gi deg nok fukt i huden, og forbedre elastiteten og bekjempe rynker.
Suppe
SUPPE: Kraft er supermat! Foto: Shutterstock

Gurkemeie
Forskere over hele verden tiltrekkes av virkestoffene i gurkemeie, som ser ut til å virke på alt! Gurkemeie kan nemlig forbedre både nervesystemet, immunsystemet og fordøyelsessystemet. I tillegg virker det positivt på porer, akne, arr og eksem, i tillegg til å bedre sårhelingen.
Du kan bruke gurkemeie i praktisk talt alle oppskrifter, samt i te eller kaffe. Ifølge Dr. Axe er gurkemeie kjempegodt i kaffe latte. Verdt å prøve?


Flere kanaler