Flybussens rute sør for hovedstaden blir nedlagt den 1. oktober etter å ha vært i drift siden 1998.
For få passasjerer
Tøff konkurranse
Bakgrunnen for avgjørelsen er at det gjennom flere år har vært for få passasjerer som benytter seg av tilbudet på ruten mellom Ski og Gardermoen.
– Flybussekspressen drives på ren komersiell basis, uten noen form for økonomisk støtte fra det offentlige. Dette innebærer at ruten over tid må være lønnsom, noe den dessverre ikke har vært, sier administrerende direktør i Flybussen, Bjørn Østbye, til Oppegård Avis.
Han legger til at det på ingen måte har vært en enkel beslutning, men at de økonomiske realitetene ikke er til å komme utenom.
Saken fortsetter under bildet.
Bussen har gått i rute mellom Ski, Greverud, Kolbotn, Prinsdal, Mortensrud, Ryen, Oslo og Gardermoen. Nå må altså folk bosatt her benytte seg av bil eller tog til Gardermoen.
Tøff konkurranse
Østbye trekker frem konkurransen fra andre aktører, særlig toget, som viktige årsaker i utviklingen de har sett de siste årene. Flybussens strekning går nærmest parallelt med toget, men bruker lenger tid.
– Flybussen står og stamper i den samme køen som bilene, og det er klart at når vi i all hovedsak må gjøre de samme veivalgene som den øvrige trafikken, og det er mer veiarbeid enn vanlig, sier det seg selv at det blir forsinkelser, forklarer Østbye.
Men busselskapets kundemålinger viser likevel at de som har brukt flybussen har vært fornøyde med tilbudet de har fått. Dessverre er ikke gode tilbakemeldinger fra kunder nok til å drifte ruten videre.
– Siden vi er privatdrevet har vi dessverre ikke muligheten til å be om penger for å opprettholde ruter, og i dette tilfellet har vi måttet ta de økonomiske realitetene innover oss, sier Østbye.
Han beklager overfor passasjerene at selskapet nå må legge ned ruten, og påpeker at det er med tungt hjerte de nå gjør det.