FARLIG: For mye trening kan føre til tette blodårer og hjerteinfarkt.
FARLIG: For mye trening kan føre til tette blodårer og hjerteinfarkt. Foto: Shutterstock
All forskning viser at det er sunt å trene jevnlig. 

Men det kan også bli for mye trening.

For mye

Forskere ved University of Illinois i Chicago har nemlig funnet en sammenheng mellom treningsmengde og hjerte- og karsykdommer, ifølge Medical Daily.

- Det viser seg at det er verre for hjertet å trene for mye enn å trene for lite, ifølge forskerne.

For mye trening kan føre til at fett samler seg i arteriene. Tette blodårer kan blant annet føre til hjerteinfarkt.


Anbefalt
Forskerne fant ut at det aller beste var å holde seg på det nivået som akkurat nå er anbefalt av det amerikanske helsedepartementet.

Anbefalt mengde for voksne er 2 timer og 30 minutter moderat trening i uken, eller 1 time og 15 minutter med anstrengende aerob treningsøkt. 

Trene
PASSE: 2,5 timer i uka er anbefalt mengde trening. Foto: Shutterstock

Alt med måte
Du bør ikke legge treningsskoene på hylla riktig enda. På samme måte som for mye trening kan gi hjerteproblemer, kan det også være usunt å trene for lite. 

Studien viste at de som trener mindre enn anbefalt mengde har større sjanse til å utvikle type 2 diabetes og høyt blodtrykk.

Studien ved Universitetet i Chicago var svært omfattende, hvor de fulgte over 3000 mennesker i en periode på 25 år.

Flere kanaler