MORGENFUGL: Det er mange fordeler ved å trene tidlig. Du får det bedre resten av dagen og i tillegg får du veien for deg selv.
MORGENFUGL: Det er mange fordeler ved å trene tidlig. Du får det bedre resten av dagen og i tillegg får du veien for deg selv. Foto: Shutterstock

Du har såvidt våknet. Du ligger og slumrer, og trykker på snooze-knappen på ringeklokka. Igjen. Og igjen. Koser deg skikkelig. Og vips så har det gått en halvtime.

Hvis du heller hadde brukt denne timen på litt mosjon på morgenkvisten ville du etter hvert fått godt betalt i form av blant annet bedre søvn, mer effektivitet og overskudd.

Gjør deg klar for dagen
Når du trener om morgenen, hjelper du døgnrytmen på gli ved å fortelle kroppen at den skal begynne å skille ut søvnhormonet melatonin tidligere på kvelden. Dermed vil du lettere få sove når du legger deg.

Sofie Laage-Christiansen forsker på døgnrytme og depresjon ved Aarhus Universitet, og mener at du får et forsprang på dagen hvis du er tidlig ute.

– Det er med på å kickstarte hodet på samme måte som hvis du utsettes for lys tidlig om morgenen, sier hun.

LES OGSÅ: Nordmenn skryter på seg trening

Følger kroppens prestasjonsevne
Det er ikke bare melatoninnivået som påvirkes av trening. Andre hormoner skilles ut når vi mosjonerer, blant annet stresshormonet kortisol. 

Forskning.no skriver at fra naturens side skiller kroppen ut minst kortisol ved midnatt, og mest på morgenen. Da er vi klare for å prestere. Denne typen kortvarig stress virker positivt på kroppen, i motsetning til stress over tid.

– Det er helt naturlig for kroppen å være på tå hev om morgenen. Hvis man følger den naturlige døgnrytmen, kan man virkelig utnytte den til å få maksimalt ut av den, sier Laage-Christiansen.

LES OGSÅ: En treningstur gir deg bedre hukommelse

Langvarig effekt
Kamphormonet adrenalin får mye negativ omtale fordi mange har for mye av det. Dette er på grunn av stress over tid da det kan føre til blant annet depresjon. Men ved trening skilles adrenalin ut, øker prestasjonen din og gir et kick som kan være utover dagen.

– Du har kanskje opplevd at du plutselig kan svare på et spørsmål til en eksamen, selv om du trodde at du ikke kunne. Det er stresshormoner som hjelper deg, ifølge Laage-Christiansen.

Disse hormonene skilles også ut i kroppen ved trening:

  • Serotonin. Dette kalles ofte «lykkestoffet», fordi det bedrer humøret, og mangel på det kan føre til depresjon.

  • Dopamin. Dette er et stoff som er en del av belønningssystemet vårt. Dopamin utløses når du opplever eller forventer å oppleve noe deilig, for eksempel  å spise godteri.

  • Noradrenalin, kortisol og endorfiner er også stresshormoner. Endorfiner er i tillegg smertestillende og gir oss lyst og energi.


Flere saker

Demonstrerer mot Tyrkias angrep på Syria - Tyrkias angrep på kurderne ødelegger sjansen for varig fred i Syria. Torsdag 10.10 2019
Flere kanaler