TRENING ER MEDISIN. Ny forskning viser at mosjon er like bra for psyken som for kroppen
TRENING ER MEDISIN. Ny forskning viser at mosjon er like bra for psyken som for kroppen Foto: Fotolia
Fysisk aktivitet er bra for kroppen. Det vet vi. Nå har forskere slått fast at det også er bra for tankene og sinnet vårt.

Like bra som medisin
Den uavhengige flernasjonale forskningsgruppen Cochrane har samlet en rekke rapporter som alle peker i samme retning: Mosjon har samme antidepressive effekt som tradisjonell behandling hos psykolog eller med medisiner.

Trening forebygger
Mosjon og trening fungerer ikke bare som medisin for de som allerede er syke, men kan også virke forebyggende. Den norske forskningsgruppen CERG (Cardiac Exercise Research Group) ved NTNU skriver at de som er fysisk aktive regelmessig har signifikant lavere risiko for depressive symptomer.

Artikkelen fortsetter under bildet

Yngvar Andersen
IKKE STRESS. Du må ikke ta deg helt ut på hver eneste trening, sier Puls-Yngvar Foto: P4


Yngvars tips
Yngvar Andersen, kjent fra Puls på NRK, anbefaler alle å tenke over hvordan man kan flette inn litt trening i hverdagen:

- Hver gang du beveger deg, gir det deg en effekt. Det optimale er å få pulsen opp cirka 30 minutter hver dag, men det er ikke nødvendig å slite seg helt ut hver eneste økt. 


- Gå trappen i stedet for å ta heisen, bruk sykkelen når du kan og benytt iallfall muligheten når du ikke taper tid på å bevege deg, sier Andersen til P4.

Flere saker

Demonstrerer mot Tyrkias angrep på Syria - Tyrkias angrep på kurderne ødelegger sjansen for varig fred i Syria. Torsdag 10.10 2019
Flere kanaler