IVRIG: Det er fort gjort å bli litt for ivrig når våren kommer.
IVRIG: Det er fort gjort å bli litt for ivrig når våren kommer. Foto: Shutterstock
Men noen ganger kan man bli litt for ivrig. Her er 3 feil «alle» løpere gjør, ifølge «løpsbibelen» Runnersworld.com.

1. For langt, for tidlig
Løping er hardt for kroppen. Å løpe for langt før kroppen har vendt seg til det, fører som regel til at du ikke får noen fremgang og - i verste fall - til skader.

Øk mengde trinnvis. Ta deg god tid. En tommelfingerregel er at du kan øke maks 10% per uke. Det betyr at hvis du løper 30 kilometer på en uke, bør du ikke løpe mer enn 33 kilometer neste uke. Før du øker på nytt.

2. Fortere, fortere, fortere
Det er ingen tyngdelov som sier at hvis du løp i 10 km/t i snitt forrige uke, så skal du klare å løpe fortere denne uka.

Ny teknologi, som løpeklokker med GPS, inspirerer mange og gir oss muligheten til å se nøyaktig hvor fort vi løper. I sanntid. Da føler mange at de kan «gi på litt til», for det klarte de i forrige uke.
 
– Lytt heller til kroppen. Det er den som må bestemme farten, sier Jenny Hadfield, løpeekspert i Runnersworld.

– Å løpe på tid er litt som å spille Lotto. Hvis du prøver å holde følge med en gjennomsnittsfart på løpeklokken din, kan du fort ende opp med å løpe saktere enn du ønsker, sier Hadfield.

3. For lite hvile
Kroppen trenger hvile. Særlig dagen etter lange, tunge turer. Det er mange som trener for hardt dagen etter en langtur. Søvn er medisin for en sliten kropp.

Kroppen trenger å restituere og tilpasse seg for å forbedre seg. Jo eldre du er, jo viktigere er hvile.

Det er ikke bra å lime seg til sofaen hele hviledagen. Prøv heller en annen type trening, som f.eks. svømming.


Flere saker

- Dom viser at barnevernet er i krise - Flere dommer i Menneskerettighetsdomstolen viser at det norske barnevernet er i krise. Tirsdag 19.11 2019
Mer depresjon blant sauebønder i ulveområder Sauebønder som bor i ulveområder har større har oftere angst og depresjon enn andre sauebønder. Onsdag 20.11 2019
Flere kanaler