FRA NAKKEN OG NED: Forkjølelse er ikke farlig - bare følg denne enkle regelen.
FRA NAKKEN OG NED: Forkjølelse er ikke farlig - bare følg denne enkle regelen. Foto: Shutterstock
Runner`s World-ekspert Susan Paul har en grei tommelfinger-regel.

Stopp ved nakken
Grensen går ved nakken. Kjenner du noe i nakken, sår hals, hoste, brystvondt, frysninger eller generelle "vondter" i kroppen: Ta deg treningsfri. Plager over nakken, som rennende nese, nysing eller tette luftveier, kan du trene med, sier Paul til Runner`s World.

Ikke ta i for hardt
MEN, trening med mild forkjølelse må ikke overdrives. Ifølge eksperten må treningen begrenses til "vedlikeholdsarbeid". Ikke til å pushe nye grenser. Blir du svimmel, svetter mer enn normalt eller har høyere puls enn vanlig, må du avbryte treningen og holde deg helt i ro.

Forkjølelse er ikke farlig
P4s huslege Arne Røde er langt på vei enig:

- Forkjølelse er ikke farlig. Holder du deg under 80% av maxpuls, i såkalt pratefart, kan du trene, men ikke press deg, sier Røde.

Han mener at det kan være lurt å finne et sted å trene inne om det er kaldt ute. Du bør ikke trene ute med forkjølelse i minus 10 grader eller kaldere. En absolutt regel for å IKKE trene er når du har feber:

- Har du feber, holder du deg helt i ro, kommanderer legen.

Flere saker

Utga seg for å jobbe i barnevernet - dømt for overgrep En mann i slutten av 50-årene er i Ringerike tingrett dømt til fengsel i fire og et halvt år for overgrep mot ei 11 år gammel jente. Torsdag 05.12 2019
Marie Fredriksson er død Den svenske popsangeren Marie Fredrisson er død, 61 år gammel. Tirsdag 10.12 2019
Flere kanaler