FRA NAKKEN OG NED: Forkjølelse er ikke farlig - bare følg denne enkle regelen.
FRA NAKKEN OG NED: Forkjølelse er ikke farlig - bare følg denne enkle regelen. Foto: Shutterstock
Runner`s World-ekspert Susan Paul har en grei tommelfinger-regel.

Stopp ved nakken
Grensen går ved nakken. Kjenner du noe i nakken, sår hals, hoste, brystvondt, frysninger eller generelle "vondter" i kroppen: Ta deg treningsfri. Plager over nakken, som rennende nese, nysing eller tette luftveier, kan du trene med, sier Paul til Runner`s World.

Ikke ta i for hardt
MEN, trening med mild forkjølelse må ikke overdrives. Ifølge eksperten må treningen begrenses til "vedlikeholdsarbeid". Ikke til å pushe nye grenser. Blir du svimmel, svetter mer enn normalt eller har høyere puls enn vanlig, må du avbryte treningen og holde deg helt i ro.

Forkjølelse er ikke farlig
P4s huslege Arne Røde er langt på vei enig:

- Forkjølelse er ikke farlig. Holder du deg under 80% av maxpuls, i såkalt pratefart, kan du trene, men ikke press deg, sier Røde.

Han mener at det kan være lurt å finne et sted å trene inne om det er kaldt ute. Du bør ikke trene ute med forkjølelse i minus 10 grader eller kaldere. En absolutt regel for å IKKE trene er når du har feber:

- Har du feber, holder du deg helt i ro, kommanderer legen.

Flere saker

Naive foreldre kan gi mer ungdomsfyll - Ungdom vil drikke mer ansvarlig hvis de ikke får smake alkohol hjemme før de fyller 18 år. Lørdag 14.09 2019
Flere kanaler