BRA FOR KROPP OG TOPP: Styrketrening er bra for hjernen har forskere funnet ut. I tillegg trenger du kun én styrkeøvelse for å holde kroppen i form.
BRA FOR KROPP OG TOPP: Styrketrening er bra for hjernen har forskere funnet ut. I tillegg trenger du kun én styrkeøvelse for å holde kroppen i form. Foto: Shutterstock
Hvis du trener for å holde kroppen frisk og hjernen klar er du på rett spor. Forskere har nemlig funnet ut at styrketrening er gunstig for hjernen, det skriver Dagens Næringsliv i dagens papirutgave. 

Ved Universitetet i Sydney har man undersøkt 100 personer som hadde en mild svikt i hjernen og stor risiko for å utvikle demens eller Alzheimers sykdom. 

De 100 personene ble delt i fire grupper, én gruppe trente vekter, én sittende tøyningsøvelser, én gruppe fikk hjernetrim og den siste gruppen så dokumentarer og fikk enkle spørsmål i etterkant. 

Studien viste at det kun var de personene som hadde løftet vekter som viste tydelig forbedring i hjerneaktivitet. Hovedforfatter av studien, Yorgi Mavros, mener at hyppig trening med høy intensitet var grunnen til at akkurat denne gruppen fikk resultater, skriver Dagens Næringsliv. 

Saken fortsetter under bildet
Beinpress
EFFEKTIVT: Professor Jan Hoff mener beinpress er den eneste styrkeøvelsen du trenger. Han mener også at du må bruke så tunge vekter at du max klarer fire repetisjoner. Foto: Shutterstock



Kun beinpress
Og hvis du nå tenker at styrketrening sikkert er vel og bra, men at det tar alt for mye tid og er kjedelig så har professor Jan Hoff løsningen for deg. Han er en av landets fremste treningseksperter og mener at du ikke trenger å trene styrke mer enn 20 minutter i uka.

Beinpress er den eneste øvelsen du trenger for en velfungerende kropp, sier professor Jan Hoff til Bergens Tidene ifølge abc nyheter

– Ti minutter, to ganger i uken! Å gjøre fire ganger fire repetisjoner med beinpress eller knebøy tar ikke lengre tid – og da har du styrke så du greier deg i massevis, sier Hoff til Bergens Tidene (krever abonnement).

Det viktige er at du bruker så tunge vekter at du max klarer fire repitisjoner og at du i tillegg trener litt utholdenhet. 


Flere saker

Demonstrerer mot Tyrkias angrep på Syria - Tyrkias angrep på kurderne ødelegger sjansen for varig fred i Syria. Torsdag 10.10 2019
Flere kanaler